ادعای جان کری: انتقال سیاسی در سوریه، لازمه برقراری صلح است

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد دخالت نظامی این کشور در متوقف کردن داعش در عراق بسیار تأثیرگذار بوده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری در گفتگو با برنامه «فیس د نیشن » در شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا درباره مسئله حملات تروریستی در اروپا گفت: همه درباره این حملات نگران هستند زیرا چندین سال است که جنگجویان خارجی از سوریه و دیگر مناطق به کشورهایشان باز می گردند و خود را در داخل اقلیت هایی که بوده اند جا می کنند و این تهدیدی است که ما همگی درباره آن نگران بوده ایم. به همین علت تلاش کرده ایم همکاری های اطلاعاتی با کشورهای اروپایی داشته باشیم و اطلاعات مسافران را در اختیار یکدیگر قرار دهیم. 

وی افزود: امیدوارم برنامه ای که در این خصوص تدوین شده است به زودی تصویب شود. ما می خواهیم بازرسی های بدنی بیشتر شود. مدتی است که با مقامات بلژیک همکاری داشته ایم تا بتوانیم شکاف های امنیتی را پر کنیم. 

کری مدعی شد: لازم است مردم بدانند که ما پیشرفت جدی در عراق و سوریه داشته ایم. در سال 2014 به دستور اوباما و با آغاز حملات هوایی، مانع پیشروی داعش به سمت بغداد شدیم. در این مدت توانستیم حدود 40 درصد از اراضی تحت تصرف داعش در عراق را آزاد کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: البته این بدان معنا نیست که داعش دیگر تهدیدی  نیست. تروریست‌ها همچنان تهدید هستند و حتی اکنون تهدید آنها در دیگر مناطق بیشتر شده است تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند. حملات تروریستی داعش بدون توجه به اینکه آیا خلافت آنها در حال فروپاشی است یا خیر، ادامه پیدا می کند.

جان کری درباره سفر آمریکاییها به اروپا گفت: هموطنانمان که به اروپا سفر می کنند، باید مراقب باشند. نباید به جاهای شلوغی که درباره امنیت آنجا و افراد حاضر در آن مطمئن نیستند بروند.


وی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه در خصوص زمان کنار رفتن اسد ادعا کرد: من نمی توانم تاریخی به شما بگویم. اما اگر اسد نخواهد کنار برود و فرآیند انتقال سیاسی را نپذیرد، در سوریه صلح برقرار نخواهد شد. رفتن اسد به دلیل خواسته ما نیست؛ بلکه تا زمانی که او در سوریه در قدرت است، جنگ پایان نمی یابد. بنابراین روسیه و ایران باید متوجه این مسئله باشند. 

او در ادامه گفت: تا زمانی که بشود رساندن کمکهای بشردوستانه را به مردم سوریه بدون محدودیت ادامه دهیم، می توانیم فضای سیاسی را بازتر کنیم و در چارچوب آن مذاکرات را ادامه دهیم و من امیدوارم این تلاش ها در نهایت به تحقق انتقال سیاسی منجر شود.
 
در ادامه این مصاحبه مجری از وی پرسید: موضع روس ها درباره نظام پس از اسد در سوریه چیست؟

کری گفت روس ها معتقدند وابسته به اسد نیستند. آنها اعتقاد دارند مردم سوریه باید در چارچوب این فرایند سیاسی خودشان انتخاب کنند. اما در عین حال آنها متوجه هستند که باید انتقال سیاسی صورت گیرد و روسیه و همچنین ایران با امضای اعلامیه ای که دو بار در وین صادر شد، به طور علنی بر این موضع تأکید کردند. این مسئله بار دیگر در قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شد، مورد تأکید قرار گرفت. 

مجری گفت عده ای معتقدند پوتین در سوریه پیروز شده است و توانسته است در نتیجه سیاست های آمریکا، جای پایی در خاورمیانه پیدا کند؟

جان کری گفت از نظر من این حرف خنده دار است. روسیه از قبل جای پا داشته است. در واقع روسیه سالها قبل، سیستم دفاع هوایی سوریه را درست کرده است . اگر روسیه بتواند به ثبات در سوریه و فرایند صلح کمک کند، ما از آن استقبال می کنیم. 

مجری پرسید برخی انتقاد می کنند چرا با وجود حملات تروریستی در بلژیک، باراک اوباما در کوبا در مسابقه بیس بال و در آرژانتین در مراسم رقص تانگو شرکت کرده بود و چرا این برنامه ها لغو نکرد؟

کری گفت من حرف «چارلز کراثهامر،» روزنامه نگار سرشناس آمریکایی، را تکرار می کنم که برنامه کاری رئیس جمهور آمریکا را تروریست ها تعیین نمی کنند. رئیس جمهور آمریکا مسئولیت های مهم دیپلماتیک دارد که باید با کشورهای دیگر تعامل کند. به نظر من رخداد وحشتناک در یک جایی از جهان نباید زندگی یک رئیس جمهور را متوقف کند، در هر حال اوباما به آن پاسخ داد. او از کوبا با نخست وزیر بلژیک تلفنی صحبت کرد. من هم از همان کوبا با وزیر خارجه بلژیک صحبت کردم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
اگر شما پايتان را از خاورميانه بيرون بكشيد صلح تضمين شده است.شيطان و حامي تروريسم و عامل جنگ و خونريزي در منطقه خودو نوكران كوردلتان هستيد.
آخرین اخبار