اکونومیست نوشت صنعت حمل‌و‌نقل ریلی ایران با ورود نخستین قطار چین به تهران گام بزرگی برای شکوفایی برداشت.

اکونومیست: تهران، قطب جدید حمل‌و‌نقل ریلی جهان/مسیر ریلی ایران، جایگزین کانال سوئزبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: پیش از ورود نخستین قطار چین به تهران، طی کردن مسافت طولانی 10500 کیلومتری (6500 مایلی) از «ایوو» در شرق چین تا «قزاقستان،» «قرقیزستان،» «ازبکستان» و «ترکمنستان» بوسیله قطار بسیار کند صورت می‌گرفت. صنعت ریلی ایران با توقف نخستین قطار چین در ایستگاه تهران پس از سفر 14 روزه‌ای، گام بزرگی را برای شکوفایی و پیشرفت برداشت. 
یکی از وزرای ایرانی در این خصوص گفت: ایران در آستانه تبدیل شدن به قطب ریلی شرق و غرب جهان است. ایران امیدوار است تا پیش از تکمیل پروژه ساخت مسیر حمل‌و‌نقل ریلی قزاقستان و افتتاح کامل این خط تا ماه آوریل (تا اواخر فروردین‌ماه)، مدت زمان سفر ریلی را تا چین، بزرگترین شریک تجاری کنونی این کشور، به 8 روز کاهش دهد. در صورت تحقق چنین امری، مسافرت ریلی بین دوکشور «یک‌ماه» کمتر از سفر دریایی به طول خواهد کشید. 

در ادامه گزارش آمده است: در صورت همکاری ترکیه، این مسیر ریلی حتی می‌تواند جایگزین «کانال سوئز» شود که اکنون مسیر دسترسی ایران و چین به اروپا است. 

مشاوران «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران، پیش‌بینی کرده‌اند در صورت امتداد این مسیر ریلی تا اروپا، شرکت‌های ایرانی علاوه بر بازار 80 میلیون داخلی به بازار 500 میلیونی قاره سبز نیز دسترسی خواهند داشت.

این در حالی است که ایران طرح‌های ساخت چندین شبکه‌ حمل‌و‌نقل دیگر را نیز در دستور کار دارد. «عباس آخوندی،» وزیر راه و شهرسازی [جمهوری اسلامی] ایران، در شش ماه آینده یک مسیر جدید ریلی را تا معادن افغانستان افتتاح خواهد کرد. تهران همچنین قصد دارد مواد معدنی را از طریق بندر احیاشده‌ی چابهار در جنوب ایران و از مسیر پاکستان، به هند ارسال کند. 

از دیگر طرح‌های ایران احداث پل بر روی «اروندرود» با هدف اتصال مناطق مختلف «هلال حاصلخیز» است. احداث خط ریلی جدید که تا آذربایجان، روسیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی امتداد می‌یابد، نیز از دیگر طرح‌های در دست بررسی است.  

ایران همچنین قصد دارد در 10 سال آینده با توسعه شبکه ریلی داخلی 10 هزار کیلومتری خود، ظرفیت حمل‌و‌نقل را در این بخش به دوبرابر افزایش دهد. جایگزینی واگن‌ها و خطوط ریلی قدیمی و فرسوده با قطارهای سریع‌السیر و خطوط ریلی برقی از دیگر برنامه‌های دست‌اندرکاران صنعت حمل‌و‌نقل ریلی این کشور است. با اجرای این طرح، طی کردن مسافت 420 کیلومتری ار تهران به اصفهان در 90 دقیقه و مسیر 920 کیلومتری این شهر به مشهد در کمتر از 6 ساعت میسر خواهد شد. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران یعنی بهشت ،، بهشت معنی کلمه ایران واقعا درست است . ایران از نظر موقیعت جغرافیای یک منطقه بی نظیر در جهان است. و دارای پتانسیل های زیادی برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ اقتصاد. هست. شمال و جنوب ایران اب های هست که شرق اسیا را به دبگر نقاط جهان وصل میکنه و برعکس. داشتن منابع طبیعی خدا دادی عالی و متفاوت بودن نسبت به کشورهای همسایه که تک محصول هستن و اون م نفت هست ولی ایران در این زمینه متنوع هست. مثلا نود درصد انرژی جهان از شمال و جنوب ایران مبگذره. ولی با تمام این خصوصیات و منحصر بهدفرد بودن ولی با بی مدیریتی و نبود ی برنامه مشخص برای استفاد ه و بهره از ابن پتانسیل بالا انگار مثل کشورهای عربی فقط نفت. امیدوارم که با تلاش و اهمیت دادن تمام مقامات و مسئولین سیاسی، اقتصادی،نظامی وانجام اقدامات عملی و ن شعار دادن ی کشوری رو بسازیم که نتونه امریکا و....، هر خحرف و تهمتی و تحریمی به ایران تحمیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
به امید خدا که چنین شود
آخرین اخبار