رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت : 41 هزار و 230 بازدید از آثار تاریخی و 42 هزار و 370 بازدید از آثار طبیعی این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ طالبی با بیان اینکه مجموعه های گردشگری طبیعی این شهرستان شامل مجموعه سدعلویان و غار هامپوئیل است، یادآور شد: آثار تاریخی مورد استقبال گردشگران نیز شامل رصدخانه تاریخی مراغه، گنبدهای غفاریه، سرخ، کبود و معبد مهری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اظهارکرد: در سال جاری به علت برودت هوا و شرایط نامساعد جوی، بازدید گردشگران از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان حدود 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

طالبی، ادامه داد: به علت استقرار راهنمایان و کیوسک های ثابت در کنار آثار تاریخی و طبیعی، رصدخانه مراغه با حدود 13 هزار بازدید، رتبه نخست را به خود اختصاص داده و آثاری مانند مجموعه سد علویان، غار هامپوئیل و گنبد غفاریه از افزایش بازدید برخوردار شده است.

وی، از بهره مندی روزانه 250 گردشگر از طرح رایگان مراغه گردی خبر داد و گفت: گردشگران نوروزی هر روز با استفاده از اتوبوس های رایگان برای دیدن آثار تاریخی این شهر اعزام و راهنمایان این اداره نیز اطلاعات لازم در خصوص این آثار را به آنان ارایه می دهند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر مراغه یادآوری کرد: این اتوبوس ها در دو نوبت هر روز از مسیرهای تعیین شده حرکت خود را آغاز و با تمهیدات انجام شده، میهمانان مستقر در هتل ها و پارک های مسافر را به محل آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی این شهر انتقال می دهند.

طالبی، ادامه داد: این طرح از دوم فروردین آغاز شده و روزانه شش دستگاه اتوبوس اقدام به جابجایی مسافران می کند.

اتوبوس های مراغه گردی از شش سال پیش با عنوان تور رایگان مراغه گردی برای نخستین بار در کشور با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه به منظور معرفی آثار تاریخی این شهرستان راه اندازی شده و تاکنون هر سال این طرح اجرا می شود.

مراغه به عنوان پایتخت ایلخانان، دارای بناهای تاریخی منحصر به فرد و جاذبه های متعدد درون شهری است و در روزهای سپری شده از سال نو این مجموعه ها با استقبال گسترده ای از سوی گردشگران نوروزی مواجه شده است.

علاقمندان به آثار تاریخی مراغه در این طرح از رصدخانه، گنبد سرخ، برج مدور، گنبد غفاریه، گنبد کبود و معبد باستانی مهر، موزه تخصصی ایلخانی، موزه سنگ نگاره ها و حاشیه سد علویان بازدید می کنند.

شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.