اصفهان؛

زاینده رود 16 فروردین به شرق اصفهان می رسد

آب رودخانه زاینده رود برای کشت کشاورزان شهرستان اصفهان ، 16 فروردین امسال به محل سد آبشار در شرق اصفهان می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان فرماندار اصفهان گفت: آب رودخانه زاینده رود بگونه ای رها می شود که تا روز 16 فروردین امسال به سد آبشار در شرق اصفهان برسد و بتوان کار توزیع آن میان اراضی کشاورزی را شروع کرد.

فضل الله کفیل تصریح کرد: این مرحله، سومین و آخرین مرحله رهاسازی آب زاینده رود در فصل زراعی 95 - 94 برای کشاورزان شهرستان اصفهان است.

وی با بیان اینکه زمان رهاسازی آب زاینده رود بر اساس تصمیم دیشب کمیته پنج نفره آب و کشاورزی شهرستان اصفهان تعیین شد خاطرنشان کرد: هنوز مدت زمان دقیق رهاسازی آب مشخص نیست و تعیین آن به میزان بارش ها و آب سد زاینده رود بستگی دارد.

کفیل توضیح داد: کمیته پنج نفره آب و کشاورزی اصفهان پس از 18 روز از 16 فروردین بطور مجدد جلسه ای تشکیل می دهد و با توجه به میزان بارندگی ها و آب پشت سد زاینده رود برای تعیین مدت زمان و تعداد روزهای باقیمانده رها سازی آب تصمیم گیری می کند.

کمیته پنج نفره آب و کشاورزی شهرستان اصفهان شامل نمایندگان فرمانداری، سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی به همراه سازمان هواشناسی است.

فرماندار اصفهان گفت: رها سازی آب رودخانه زاینده رود برای کشاورزی شرق اصفهان بر اساس برنامه ابلاغیه وزارت نیرو انجام می شود.
روز گذشته شماری از کشاورزان شرق اصفهان با حضور در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار تسریع در انتقال آب زاینده رود به زمین های کشاورزی بالادست شرق اصفهان شده بودند

سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان حدود 28 هزار هکتار است که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت می باشد.
آب رودخانه زاینده رود جهت کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در دو مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون متر مکعب است.

زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از هم آمیزی در محل دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود

این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران درسال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است

هم اکنون کمیته ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.
اکنون زاینده رود در شهر اصفهان به میزان کم جریان دارد

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.