ماجرای پر سرو صدای موسسات غیر مجاز درسال گذشته، سرو سامان دادن به آنها را بیش از گذشته مهم جلوه می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌هاست که سیستم مالی و بانکی کشور با تهدید انفجاری موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز روبروست. این درحالی است که بانک‌ مرکزی همانند دیگر همتایانش در کشورهای مختلف مسوولیت پیاده‌سازی و نظارت قوانین بانکی مصوب را عهده دار است؛ اما عملکرد موسسه یا نهاد مالی خارج از چارچوب‌های تعیین شده و بدون نظارت بانک مرکزی علاوه بر اینکه نقش بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر زیر سوال می‌برد، لطمات جبران‌ناپذیری را هم به اقتصاد و دارایی‌های افراد وارد می کند.

طهماسب مظاهری رئیس سابق بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: با وجود آنکه موسسات غیر مجاز قرار بود تا پایان سال تعیین تکلیف شوند اما متاسفانه این امر محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این زمینه کُند عمل کرده افزود: هر روز تاخیر در برخورد با این موسسات می تواند خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کند و به همین خاطر لازم است که نسبت به این موضوع هر چه سریع تر اقدامات لازم صورت گیرد.

در این راستا ابوذر ندیمی عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:بانک مرکزی در مورد صدور مجوز، انحلال و نظارت موسسات پولی و بانکی حق اعمال نظر و دخالت دارد.

وی با بیان اینکه از نظر قانون مشکلی در خصوص ساماندهی موسسات غیر مجاز وجود ندارد، گفت: در خصوص موسسات غیر مجاز تنها مشکل اجرای قانون وجود دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی سیاستهای پولی و بانکی کافی را در اختیار دارد و می تواند برگردش پولی موسسات نظارت کند.

ندیمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این زمینه تا چه میزان موفق عمل کرده، بیان داشت: اگر بگوییم بانک مرکزی در این زمینه مداخله ای نداشته و یا در این زمینه مشکلی وجود ندارد واقعیت را بیان نکرده ایم چرا که بانک مرکزی بایستی نقاط ضعف خود را در این خصوص شناسایی و انها را تقویت کند تا هر چه سریع تر به این امر خاتمه داده شود.

***بانک مرکزی باید سدی در مقابل غیر مجازها شود

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در واقع متولی بازار پول بانک مرکزی است و با این وجود انتظار داریم که شاخص های پولی را کنترل کند تا موسسات مالی غیر مجاز نتوانند به روند فعالیت خود در بازار ادامه دهند.

وی با بیان اینکه موسسات غیر مجاز تاثیرسوء بر بازار پولی دارند، گفت: بانک مرکزی و سایر نهاد های مربوط به ویژه قوه قضاییه باید موضوع این موسسات را در کشور پیگیری کنند چرا که این موسسات پولی غیر مجاز نرخ سود را رعایت نمی کنند و همین امر می تواند اخلال در بازار پول ایجاد کند. 

نباید فراموش کنیم که درصد قابل توجهی از سپرده‌ها و منابع بانکی در این موسسات جمع شده است و نابسامانی در این موسسات بی اعتمادی به سیستم بانکی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار