دکتر محمدرضا میر، رئیس بخش جراحی انستیتو کانسر بیمارستان امامخمینی در گفتوگو با
با اشاره به اینکه در بیمارستانهای دولتی چند گروه از پزشکان مشغول به کار هستند، اظهار داشت: برخی از آنها تمام وقت با حق مطب هستند که علاوه بر درمان بیماران به کار آموزش و تربیت نیروی متخصص می پردازند و با حقوق دولتی تا 12 شب سخت کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه وقتی پزشک در دانشگاه مقبول واقع شود در جامعه زودتر به شهرت رسیده و تعداد بیمار بیشتری را ویزیت میکند افزود: گروه دیگری از پزشکان تمام وقت جغرافیایی بدون مطب هستند و گروهی هم به مطب رفته و هم در بیمارستان فعالیت میکنند که با قوانین دانشگاههای علوم پزشکی مطابقت ندارد.
وی تصریح کرد: حقوق دریافتی برای یک استاد تمام از دانشگاه علوم پزشکی مبلغی حدود هفت میلیون و 400 هزار تومان است که با توجه به حجم کاری او از جمله اینکه دو روز در هفته باید اتاق عمل باشد و در طی هفته علاوه بر آموزش رزیدنت ها 50 مریض را ویزیت کند ارزش چندانی ندارد و کارانه او نیز ماهی یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است که تنها می توان گفت عشق به طبابت و آموزش نیروی متخصص این گروه از اساتید را به ادامه فعالیت سوق می دهد.
وی در خصوص معوقات گروهی از پزشکان که مطب نداشته و در بیمارستانهای دولتی کشیک هستند، گفت: گروهی که مطب ندارند و ماهی 10 شب کشیک می دهند نزدیک به نه ماه است که حقوق دریافت نکردهاند و تمام وقت جغرافیایی هستند و این در حالی است که اگر طرح تحول به درستی اجرا شده و پرداختها به موقع و بدون کسری باشد در درجه اول به نفع مردم و سپس به نفع جامعه پزشکی خواهد بود.
وی یکی از راهکارهای افزایش سطح آموزش دانشجویان پزشکی را تقویت صنعت بیمه جهت حمایت از مراجعان به بخش خصوصی عنوان کرد و بیان داشت: اساتیدی که در بیمارستان های دولتی به کار آموزش رزیدنتها و تربیت نیروی متخصص می پردازند علاوه براین کار باید در مدت زمان مثلا چهار ساعت نزدیک به 30 بیمار را ویزیت کنند بنابراین طبیعی است که کیفیت آموزش افت داشته باشد.
میر خاطرنشان کرد: چنان چه بیمار توان ورود به بخش خصوصی حتی بیمارستانهای درجه دو و سه را داشته باشد و k خدمات درمانی نیز افزایش یابد هم پزشکان شاغل در این بخش بیکار نمانده و با تعداد قابل توجهی مریض در روز مواجه هستند و هم اساتید فعال در بخش دولتی با فراغ بال بیشتری به امر آموزش و تربیت نیروی متخصص می پردازند.
انتهای پیام/