شنبه شب در چارچوب بازی‌های ليگ فوتبال اسپانيا دو تيم قدرتمند بارسلونا و رئال مادريد بازی داشتند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شنبه شب در چارچوب بازی های لیگ فوتبال اسپانیا دو تیم قدرتمند بارسلونا و رئال مادرید بازی داشتند. بازی این دو تیم معروف به « الکلاسیکو» است. الکلاسیکو پربیننده ترین بازی فوتبال باشگاهی در تمام دنیا است و صدها میلیون نفر در سراسر جهان در شب مسابقه الکلاسیکو چشم شان به یکی از ورزشگاههای« نیو کمپ» و « سانتیاگو برنابائو» دوخته شده است.

شور و هیجان الکلاسیکو در افغانستان نیز بی نظیر است. جوانان فوتبال دوست افغانستان از چندین روز قبل، بحث ها و جدل های فوتبالی را در فضای مجازی آغاز کرده بودند. نیش و کنایه های فوتبالی چند روز قبل و بعد از مسابقه الکلاسیکو در فضای مجازی رد و بدل می شد و بسیاری از جوانان به طرفداری از تیم مورد علاقه شان عکس های پروفایل فیسبوک خود را با رنگ پیراهن و لوگوی باشگاه، آراسته بودند و آرزو داشتنند که تیم مورد علاقه شان بازی را ببرد. برد و باخت این دو تیم همچنان که بخشی از فوتبال دوستان را خوشحال می کند، بخشی دیگر را نیزغمگین می سازد. طنزهای طعنه آمیز و پیام های تسلیت کنایه آمیزهواداران تیم برنده همواره برای طرفداران تیم بازنده، تلخ و درد ناک است؛ اما تماشای فوتبال با همین غم ها و شادی های کوچک اش زیبا است و سرگرمی سالمی است که هر انسان در هرگوشه ی از دنیا می تواند از آن لذت ببرد. ما از اسپانیا هزاران کلیومتر فاصله داریم، ولی فوتبال این فاصله را محو می سازد و درون خانه های  ما وارد شده و ما را سرگرم می سازد و به ما شادی می بخشد.

مردم افغانستان سالهاست با جنگ و دود و باروت زندگی کرده اند و به دنبال بهانه های کوچک برای شاد بودن هستند؛ تماشای فوتبال نیز بهانه ی است برای شاد بودن.  فوتبال حد اقل برای 90 دقیقه ذهن ما را از خاطرات تلخ جنگ، ترور و انتحار و انفجار دور می سازد و توجه ما را به مستطیل سبز معطوف می کند؛ جایی که می تواند حد اقل حس شادی، شور و هیجان را به ما هدیه کند؛ چیزی که ما همیشه در زندگی خود نداشته ایم و تجربه نکرده ایم.

در سالهای اخیر همچنان که مردم افغانستان لیگ های معتبر فوتبال دنیا را تماشا می کنند، در داخل نیز حمایت گسترده از ورزش و بخصوص فوتبال و کریکیت صورت گرفته است. برد تیم های ملی فوتبال و کریکت باعث شده است که مردم خسته از جنگ افغانستان به خیابانها بیرون شوند و شادمانه به رقص و پایکوبی بپردازند؛ چیزی که در تاریخ افغانستان بی سابقه بوده است و هیچ رویدادی تا کنون نتوانسته بود همه ی مردم افغانستان را یکسان و یک رنگ شاد و خوشحال کند و اکنون فوتبال و ورزش این کار را انجام داده است.

جدا از زیبایی و اهمیت بازی دو تیم بارسلونا و رئال مادرید، لیونیل مسی و کرستیانورونالدو، دو ابر ستاره ی تیم های بارسلونا و رئال مادرید نیز در افغانستان هواداران خاص و سرسخت خود را دارند. این دو فوتبالیست رقیبان بی چون و چرای همدیگر در مستطیل سبزهستند و تقابل آنها نیز جذاب و دیدنی است، رقابت هواداران شان نیز دست کمی از رقابت خود آنها ندارد. بدون تردید آنها اسطوره های عصر حاضر هستند و در تمام دنیا جوانان زیادی رویایی مسی بودن و رونالدو بودن را در سر می پرورانند. بسیاری از جوانان افغانستان زندگی این دو بازیکن را بصورت دقیق دنبال می  کنند و حتی سعی می کنند با پوشیدن لباس ورزشی آنها و تقلید از استایل موی شان، شبیه آنها شوند.

داستان علاقه ی مرتضی احمدی کودک پنج ساله از ولایت غزنی به لیونل مسی هنوز بر سر زبانها است. در حقیقت مسی و رونالدو خوشبختیهای دست نیافتنی و خیالی در آن سوی پرده شیشهای هستند که خیلی از ماها این موضوع را به خوبی درک کردهایم اما با وجود این هم با تمام وجود به این خوشبختی و خوشحالی آن سوی شیشه دل بستهایم و به شدت خودمان را خوشبخت احساس میکنیم و این خوشبختی با همه ی خیالی و دست نیافتنی بودنش و با وجود آنکه در آن سوی پرده شیشهای قرار دارد، غنیمت بزرگی است برای نسلی که سالهاست با خوشبختیهای حقیقی بیگانه بوده و لبخند زدن را فراموش کردهاند.

تقابل این دو اسطوره ی دنیای  فوتبال و جدال تاریخی بارسلونا و رئال مادرید، اهمیت بازی الکلاسیکو را افزایش می دهد و حس هیجان و تعلیق آن را بالا می برد. بازی این دو تیم جدا از دنیای فوتبال، با سیاست نیز گره خورده است. تیم بارسلونا از ایالت استقلال طلب کاتالونیا است و تیم رئال مادرید از منطقه کاستیا در شهر مادرید پایتخت اسپانیا است. کاستیا و کاتالونیا اختلافات سیاسی عمیق و تاریخی دارند.

در طول دوره حکومت جنرال ریورا و جنرال فرانکو(1939-1975) بیشتر مذاهب و زبانهای مختلف بجز در منقطه کاستیا سرکوب و تضعیف شدند.  مردم ایالت کاتالونیا برای نشان دادن مخالف شان با جنرال فرانکو، به باشگاه بارسلونا پیوستند و به تیم شان لقب« فراتر از یک باشگاه» را دادند. باشگاه بارسلونا بخاطر این تحولات سیاسی به نماد کاتالانیسم تبدیل شد و فراز و فرودهای زیادی را پشت سرگذاشت.

در سالهای اخیر نیز چندین همه پرسی در اسپانیا بخاطر رسمیت دادن به استقلال ایالت کاتالونیا برگزار شده است و خیلی ها پیش بینی می کنند که مسابقه شنبه شب، آخرین الکلاسیکوی هردو تیم در چارچورب لیگ اسپانیا خواهد بود. بسیاری از بازیکنان تیم بارسلونا حامیان سرسخت استقلال ایالت کاتالونیا هستند. در زمانی که کارلوس پویول کاپیتان تیم بارسلونا بود همراه با جرارد پیکه مدافع تیم بارسلونا، بعد از ختم چندین بازی الکلاسیکو پرچم ایالت کاتالونیا را به اهتزاز در آوردند و حمایت شان را از استقلال ایالت کاتالونیا اعلان کردند.

رقابت شدید فوتبالی و سیاسی حس انتقامجویی دو تیم را بالا می برد و به همین دلیل الکلاسیکو به یکی از جذاب ترین بازی های فوتبال در سراسر دنیا تبدیل می شود؛ بازی که سرشار است از هیجان، تعلیق و شادی و غم.

فوتبال شباهت عجیب با سینما و فیلم دارد، جدا از شباهت های تصویربرداری و قهرمان سازی ها و حس هیجان و تعلیق؛ فیلم و فوتبال پدیده ی جمعی است و لذت تماشاهای آنها در جمع بیشتر است. همچنان که فیلم دیدن در جمع و در سالن تاریک سینما لذت منحصر به فرد دارد، فوتبال دیدن نیز در جمع لذت خاص دارد؛ لذت تماشای فوتبال یک طرف و لذت فریادها و جنجال ها در جریان مسابقه یک طرف دیگر.

بسیاری از مردم دنیا تلاش می کنند که فوتبال را در استادیوم ورزشی و یا حتی در اسکرین های بزرگ ببینند، اما در افغانستان چون این زمینه فراهم نیست، اکثر جوانان سعی می کنند طوری هماهنگی کنند که در شب مسابقات مهم فوتبال دور هم باشند و فوتبال را بصورت جمعی تماشا کنند و از تماشای آن لذت جمعی ببرند. تجربه ی جمعی شادی و لذت در افغانستان؛ پدیده ی نادر و نو ظهور است و فوتبال به جوانان افغانستان، فرصت تجربه لذت جمعی را فراهم کرده است.

مردم افغانستان یکی از ناشادترین مردم دنیا است. عوامل مختلف باعث شده است که غم و رنج بر زندگی مردم غلبه کند و شادی را از زندگی آنها خارج سازد. جنگ، فقر و آوارگی عوامل بهم پیوسته ی هستند که سبب شده است مردم افغانستان از جمله ی غمگین ترین مردم دنیا باشند. اما نسل جوان افغانستان سعی می کنند به بهانه های هرچند کوچک با لشکر غم و اندوه مبارزه کنند و بنیاد آن را از زندگی شان برچینند؛ علاقه به ورزش و تماشای مسابقات ورزشی یکی از نشانه های این تلاش ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار