در طرح نوروزی، بر چهار عضو دائمی حمل و نقل چه گذشت؟

حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی چهار محور اصلی جابه جایی مسافران هستند كه در ایام نوروز ناوگان جاده ای در راس جابه جایی مسافران قرار داشت.

به گزارش  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به آخرین ماه سال بازار سفرهای نوروزی داغ شده و حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی چهار محور اصلی جابه جایی مسافران هستند که هر يك به سهم خود نقشي در به مقصد رساندن گردشگران ايفا مي كنند.

بر اساس این گزارش آمارها نشان می دهد که ناوگان عمومی جاده ای با جابجایی بیش از هفت میلیون و 800 هزار نفر در رتبه اول، حمل و نقل دریایی با هفت میلیون و 400 هزار نفر در رتبه دوم، حمل و نقل هوایی با جابه جایی 3 میلیون و 170 هزار و 949 مسافر در رتبه سوم و حمل و نقل ریلی با جابه جایی بیش از یک میلیون 700 هزار نفر رتبه چهام را ازآن خود کرده است .

البته در این بین بازهم سفر دریایی مهجور مانده که شاید یکی از علل آن عدم آگاهی نسبت به این شیوه از سفر است که وزیر راه و شهر سازی را هم به تکاپو انداخته تا سفر در حوزه دریایی را به جایگاه واقعی خود برساند.

بر اين اساس آخوندی معتقد است که به اندازه کافی از ظرفیت دریاهای کشور استفاده نمی‌شود و اين بخش نياز به توسعه و رونق دارد.

*** جابجایی بیش از 7 میلیون مسافر با ناوگان عمومی جاده ای


بر اساس این گزارش طبق گفته های محسن حاجی اسماعیلی مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در ایام نوروز بالغ بر 7 ميليون و 235هزار نفر مسافر با ناوگان عمومی حمل و نقل جاده اي جا به جا شدند.

وی افزود: دراین ایام بالغ بر 760 هزارو 191 نفر مسافر از مرزهای جاده ای كشور با ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای جا به جا شدند که از این تعداد 259 هزار و 203 نفر مسافر ایرانی به كشور وارد و 254 هزارو 349 نفرمسافر ایرانی از كشور خارج شدند.

حاجی اسماعیلی اظهار داشت:همچنین تعداد 116 هزارو976 نفرمسافر خارجی از طریق مرزهای جاده ای به كشور وارد و تعداد 129 هزار و 663 نفرمسافر خارجی از كشور خارج شدند.

مدیر كل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری عنوان کرد: با هماهنگی های انجام شده با تشكل های صنفی حمل و نقل جاده ای و تامین ناوگان مورد نیاز، در این ایام بالغ بر 606 هزار و 929 صورت وضعیت سفرهای جاده ای از طریق شركت های حمل و نقل جاده ای صادر شده است. 

***ترابری بیش از 5 میلیون سفر در هرمزگان طی 18 روز

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه اظهار داشت: در طرح نوروزی سال ٩٥ که از ٢٥ اسفند گذشته آغاز شده و تا ١٥ فروردین ماه جاری ادامه داشت، ٥٧ فروند شناور مسافری با ظرفیت بالغ بر ٦ هزار و ٥٠٠ صندلی و ٤٨ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت جابجایی ٢٤٠٠ دستگاه خودرو طی هر سفر، جابجایی مسافر و خودرو را به جزایر استان هرمزگان برعهده داشتند.

وی ضمن اشاره به آخرین تجریه و تحلیل آماری صورت گرفته در خصوص طرح نوروزی در سطح ١٤ بندر مسافری و گردشگری استان هرمزگان گفت: از ابتدای اجرای طرح تا پایان آن جابجایی بالغ بر ٥میلیون و ٣٨٣هزار و ٧١٤ نفر –سفر در این استان از به مقصد جزایر خلیج فارس و بالعکس صورت گرفت.

ایدنی تصریح کرد: در روز دوازدهم فروردین ماه که بنادر مسافری استان هرمزگان روزهای پایانی موج دوم سفرهای دریایی را تجربه می کردند، جابجایی بالغ بر ١٨٤هزار نفر سفر دریایی و حمل ١٥ هزار و ٦٠٠ دستگاه خودرو انجام شد و ٦٧٠٠ مورد تردد شناور(سفر دریایی) نیز به ثبت رسید.

به گفته این مقام مسئول، در سیزدهمین روز از سال جدید که به نام روز طبیعت نامگذاری شده است، جابجایی ١١٩هزار و ٤٥٣ نفر سفر دریایی و حمل ٧٤٠٠ دستگاه خودرو انجام شد و بیش از ٧ هزار مورد تردد شناور(سفر دریایی) نیز به ثبت رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه بیشترین حجم جابجایی مسافر طی ١٨ روز گذشته مربوط به روز ششم فروردین است، افزود: طی این روز، ٥٢٦ هزار نفر جابجا شدند که به عنوان پرترافیک ترین و شلوغ ترین روز طی تعطیلات نوروزی 95 بوده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: همچنین طی مدت یاد شده، در مجموع بالغ بر ٥١٨ هزار دستگاه خودرو نیز از طریق شناورهای لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی جابجا شده اند که بیشترین حجم جابجایی خودرو در روز پنجم فروردین با رقمی بالغ بر ٥١ هزار دستگاه به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: از ٢٥ اسفندماه گذشته تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه، ١٣٧ هزار سفر دریایی(تردد شناور) در مسیرهای مجاز اعلام شده بین بنادر و جزایر استان هرمزگان صورت گرفته است که بیشتر رقم آن مربوط به روز هفتم فروردین با ١٧ هزار و ٨٠٠ بار تردد می باشد.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان در پایان ضمن ارایه آماری از فعالیت های گردشگری ساحلی و دریایی استان طی ١٨ روز گذشته، عنوان کرد: طی این مدت در مجموع بالغ یک میلیون و ١٦٦هزار نفر از شناورهای تفریحی برای انجام گشت های دریایی بهره مند شدند که نزدیک به ١١٠ هزار سفر (تردد دریایی) به همین منظور به ثبت رسید.

***ثبت تردد ٨٤ هزار و ٩٥٩ گردشگر دریایی

عادل دریس مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهراظهار داشت: در ایام نوروز بیش از ٢٠٠ هزار مسافر نوروزی از مجتمع بندری خرمشهر بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ٣٠ درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: در تعطیلات نوروزی امسال تردد ٨٤ هزار و ٩٥٩ گردشگر دریایی در رودخانه های کارون و اروند به ثبت رسید.

دریس با بیان اینکه طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز از ١٥ اسفند در بندرخرمشهر آغاز شد افزود: در طول ایام نوروز این اداره کل در راستای ایجاد ایمنی تمهیدات خاصی از جمله گشت های منظم دریایی در رودخانه های کارون و اروند اندیشیده بود.

***رشد 16 درصدی بازدید مسافران نوروزی از بنادر استان مازندران

بر اساس این گزارش بازدید مسافران و گردشگران نوروزی از بخش های مختلف بنادر نوشهر و فریدونکنارهم در ایام نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه قبلی از رشد ١٦ درصدی برخوردار بوده است.

***جابجایی مسافران هوایی از مرز 23 هزار گذشت

با آغاز سفرهای نوروزی از 25 اسفند ماه شاهد 806 پرواز داخلی و بین المللی بودیم و علیرغم آنکه پیش بینی می شد تا 15 فروردین، 18 هزار نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه های کشور و جابجایی سه میلیون مسافر صورت پذیرد اما آمار اعلامی از این پیش بینی ها فراتر رفت.

بر این اساس تا 16 فروردین ماه 26 هزار و 214 پرواز در فرودگاه های کشور انجام شد و تعداد مسافر جابجا شده نیز از مرز 3 میلیون و 170 هزار نفر گذشت.

گفتنی است بیشترین تعداد مسافر جابجا شده مربوط به ششم فروردین است به طوری که تعداد پروازها در این روز به هزار و 45 رسید.

در این بین فرودگاه های مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان و اهواز پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور در بخش پروازهای داخلی و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز پرترافیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور بوده است. 
 

*** بیش از یک میلیون و 700 هزار مسافر با قطار جابجا شدند 

بر اساس این گزارش سفرهای نوروزی با قطار از 25 اسفندماه با جابجایی 75 هزار و 727 نفر آغاز شد و تا 15 فروردین ماه (به مدت 20 روز) به یک میلیون و 744 هزار و 697 رسیدو روز ششم فروردین ماه با جابجایی بیش از 100 هزار نفر در صدر بیشترین آمار جابجایی مسافر قرار دارد و بعد از آن هم روزهای 28 اسفند ماه، هفتم و پنجم فروردین در رنبه های بعدی قرار دارند.

گفتنی است که آمار جابجایی به ترتیب از ابتدای طرح تا ششم فروردین ماه با شیب صعودی همراه بود و از این تاریخ تا 13 فروردین ماه کاهش یافته است.

البته با پایان یافتن تعطیلات آمار جابجایی از 13 فروردین ماه افزایش یافت و در طی 20 روز به بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر رسید.

در این بین مشهد مقدس در صدر بیشترین تعداد آمار جابجایی مسافران قرار دارد.

*** میانگین تاخیر 30 ثانیه ای در مبدا قطارها

مرتضی جعفری مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد مسافران جابجا شده در سال گذشته برابر یک میلیون و 760 هزار و 450 نفر بوده است که نسبت به آمار امسال تفاوت اندکی دارد.

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن تصریح کرد: از ابتدای طرح تا کنون میانگین تاخیر در مبدا قطارها 30 ثانیه و میانگین تاخیر در طول مسیر حدود 25 دقیقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه ضریب اشغال صندلی ناوگان امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: ضریب اشغال صندلی‌های قطار در این ایام به 77.2 درصد رسید.

جعفری یادآور شد: چهار هزار و 39 نفر با قطار در این مدت جابجا شد.

جدول آمار جابجایی روزانه مسافران با قطار به شرح زیر است: 



تاریخ

تعداد مسافر جابجاشده

25 اسفند

75هزار و 727 نفر

26 اسفند

83هزار و 812 نفر

27 اسفند

87 هزار و 602 نفر

28 اسفند

94هزار و 263 نفر

29 اسفند

81 هزار و 742 نفر

اول فروردین

82هزار و 463 نفر

دوم فروردین

91 هزار و 111 نفر

سوم فروردین

93هزار و 542 نفر

چهارم فروردین

92هزار و 334 نفر

پنجم فروردین

95هزار و 39 نفر

ششم فروردین

100 هزار و 15 نفر

هفتم فروردین

96 هزار و 498 نفر

هشتم فروردین

93 هزار و 231 نفر

نهم فروردین

88 هزار و 539 نفر

10 فروردین

85 هزار و 823 نفر

11 فروردین

82 هزار و 83 نفر

12 فروردین

79 هزار و 337 نفر

13 فروردین

76 هزار و 715 نفر

14 فروردین

87 هزار و 69 نفر

15 فروردین

77 هزار و 752 نفر

مجموع

یک میلیون و 744 هزار و 697 نفر






































انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
باسلام،ای کاش سرتیتراین مطلبتون به این صورت بودکه«برزحمت کشان (راهداران) جاده هاچه گذشت»به کجارسیده ایم جاده ای که به دست انسان ساخته شده ازانسان پیشی گرفته،وااسفا......حقوق اسفندماه سال ۹۴ هنوزم که هنوزه پرداخت نشده،بی جیره ومواجیب دارن تواین جادههازحمت میکشن،اونوقت مااومدیم ازجاده تشکرمیکنیم ورتبته بندی براش قائل میشیم....بیاییم برای انسانیت ارزش قایل بشیم واول هم ازخودمون شروع کنیم،
آخرین اخبار