به ادعای یک وب‌سایت سعودی، اختلاف نظر میان ایران و روسیه در ارتباط با سوریه، مسکو را از ادامه راه ناامید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، وب‌سایت ایلافِ عربستان در ادعایی نوشت: تصمیم روسیه مبنی بر خروج بخشی از نظامیانش از سوریه، به دلیل سرخوردگی مسکو از شکست نیروهای ایرانی‌ و حزب‌الله در مقابل معارضانی بود که قصد براندازی دولت اسد را دارند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: مسکو در مدت حضور در سوریه، از نیروهای زمینی ایران و حزب‌الله حمایت هوایی می‌کرد. جنگنده‌های روس مناطقی را که این نیروها برای مقابله با معارضان سوری و داعش در آن‌ها قرار داشتند، بمباران می‌کردند. اما سرانجام اختلاف میان مسکو و متحدانش تا اندازه‌ای عمیق شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به طور ناگهانی اعلام کرد قصد دارد نیروهایش را از سوریه خارج کند.

به ادعای این گزارش، اختلاف ایجاد شده حتی از اتحاد روسیه با دولت سوریه نیز عمیق‌تر بود. علاوه بر این، هماهنگی روسیه با غرب برای برقراری آتش‌بس در سوریه، بر این اختلافات دامن زد. این اقدام مسکو، ایران و حزب‌الله را به طرز ناخوشایندی شگفت‌زده کرد.

در ادامه این گزارش در ادعایی، به 3 دلیل اختلاف میان روسیه و محور مقاومت شیعه اشاره شده است. نخست آن که روسیه دیدگاه استراتژیک ایران در خصوص وجود اسد به عنوان حافظ شیعیان و منافع ایران به خصوص در مقابل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نپذیرفت. علاوه بر این مسئله باید گفت روسیه با تمایل ایران به منظور ارسال سلاح‌های پیشرفته برای حزب‌الله در لبنان مخالفت کرد.  

در ادامه ادعاهای واهی این گزارش آمده است: کردها، دومین مسئله اختلاف میان دو طرف بود. در حالی که قدرت گرفتن کردها برای ثبات ایران تهدید محسوب می‌شود، از آن جا که این کشور حدود 3 میلیون شهروند کرد دارد، روسیه از استقلال آن‌ها حمایت می‌کند. زیرا کردها تاکنون ثابت کرده‌اند در مقابله با گروه تروریستی داعش از همه نیروها قابل اعتمادتر و مؤثرتر هستند.

در انتهای این گزارش ادعا شده است: در نهایت باید گفت دلیل سوم این اختلافات، شکست ایران و حزب‌الله در کسب پیروزی‌های قابل توجه بود. این نیروها در پیشروی در تدمر و رقه و در مقابله با داعش در شرق سوریه ناکام بودند. متحدان روسیه به این کشور اطمینان داده بودند در صورت حمایت هوایی مسکو، به سرعت به پیروزی‌های بزرگ در سوریه دست خواهند یافت. گرچه به رقم این وعده‌ها، حدود هزار و 500 نیروی ایرانی و حزب‌الله در سوریه جان باختند و 5 هزار نفر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/
       
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار