بجنورد؛

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی+تصاویر

خواستگاری در بین ایلات كرد شمال خراسان چه برای اقوام نزدیك و چه دور ، تقریبا یكسان است.

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، خواستگاری با اقدام پدر و مادر پسر كه معمولا در مرحله اول زن ها هستند و با رفتن به خانه دختر مورد نظر، شروع می شود تا نظر پدر و مادر دختر را نسبت به خود جلب كنند.

بعد از خواستگاری رسمی ، پدر داماد، همراه چند نفر از ریش سفیدان و بزرگان طایفه برای گفتگو و قول و قرار گذاشتن به منزل پدر دختر می روند و موضوع خواستگاری را مطرح می كنند.

در بین اقوام کرمانج خراسان شمالی رسم براین است که جهیزیه و لوازم مورد نیاز كلاً بر عهده خانواده داماد است یعنی داماد باید جهیزیه را تهیه كرده یا پولش را بدهد.

روز بعد، پدر یا بزرگتر داماد، دعوتنامه ها را که یک تکه قند است برای مهمانان می فرستد و خود، مابقی مهمانان را دعوت می کند و برای اهالی كاسه ای پر از شیرینی و آب نبات كرده، تك تك خانواده ها را جهت مراسم شیرینی خوری (قند شكستن) دعوت می كند سپس در روز موعود همه مهمانان به منزل پدر داماد می آیند.

قبل از روز انجام مراسم، ابتدا از خانه داماد مقداری برنج، روغن، نان(یاآرد)، قند، چای، شیرینی و یك یا چند گوسفند به خانه پدر دخترفرستاده می شود تا برای شام آن شب مهمانان دو طرف، تدارك لازم را ببینند.

مهمانان به فراخور حال، با اهدای مبلغی پول و تبریك گفتن، وارد منزل پدر عروس می شوند.

نوازندگان نیز با نواختن قوشمه و کوبیدن بر دایره به استقبال مهمانان تازه وارد رفته، انعامی از آنان می گیرند سپس به داخل منزل، دعوت و با نقل و شیرینی و چای پذیرایی می شوند. بعد از پذیرایی، نوازندگان ساز و دهل، شروع به نواختن آهنگ های محلی می كنند .

سپس ریش سفیدی كه نقش بزرگتر را بر عهده دارد ، دستور می دهد خوانچه ها را از اتاق دیگر به اتاق پذیرایی بیاورند و به یكی از خدمتكاران اشاره می كند تا پوشش خوانچه را بردارد. پس از برداشتن خوانچه ها، ریش سفید خانواده عروس، رو به مهمانان می كند و می گوید : «اگر امانتی دارید تحویل بدهید.»

یكی از اعضای خانواده داماد كه آوردنده پول است پیش می رود و پول را كه در دستمال ابریشمی پیچیده، تقدیم می كند .

در حنابندان رسم این است كه در خانه داماد كمی از همان حنایی كه برای داماد تهیه شده در ظرفی ریخته و یكی از زنان وابسته به خانواده،آن را به خانه عروس می برد. این ظرف حنا، باید با چند هدیه مناسب و قیمتی برای عروس ،همراه باشد.

سپس به مهمانان شام داده می شود و پس از حنابندان، دختر و پسر رسماً نامزد یكدیگر به حساب می شوند . در فاصله نامزدی تا عروسی هر قدر هم طول كشد، داماد موظف است هنگام فرا رسیدن جشن ها چیزهایی از قبیل قند، برنج و روغن، همراه هدایای قیمتی به خانه عروس بفرستد. البته، خانواده عروس نیز خنچه داماد را خالی بر نمی گردانند و معمولاً یك قواره پارچه پیراهنی برای داماد در آن می گذارند.

به این ترتیب مراسم ازدواج یك زوج را انجام می دهند.

البته در سالهای اخیر جوانان کرمانج خراسان شمالی دوباره به رسم و آیین عروسی کرمانجی علاقه مند شده اند و عروسیها را سنتی برگزار می کنند چون هم هزینه های عرسی کمتر است وهم صمیمیتها رابیشتر می کند .

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

آیین عروسی قوم کرمانج در خراسان شمالی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: بجنورد ، آیین ، عروسی ، قوم ، کرمانج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
چه زیباااااااااا
عااااالی بود