رئیس بورد آموزش بهداشت ایران گفت : 20 درصد بارداری ها در ایران ناخواسته صورت می گیرد که ناکافی بودن سواد سلامت در این زمینه موثر است.

ناکافی بودن سوادسلامت عاملی موثردربارداری های ناخواسته درایران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی از مشهد ، دکتر داوود شجاعی زاده در نخستین همایش ملی سواد سلامت افزود: میزان بارداری های ناخواسته در دهه های گذشته در ایران حدود44 درصد بود که با ارتقای آموزش ها ،کاهش چشمگیری یافته است.

وی افزود :عدم آگاهی زوجین در خصوص روشهای صحیح پیشگیری و مصرف قرص های ضد بارداری نقش مهمی را در بارداری های ناخواسته در یک جامعه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : سطح ناکافی سواد سلامت در جامعه وضعیت سلامت در یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و در این میان گروههای سالمندان، افراد کم درآمد، افراد بی سواد و افراد با سلامت روان پایین و افراد دارای بیماریهای مزمن در معرض خطر بیشتری به لحاظ کمبود سواد سلامت قرار دارند.

رئیس بورد آموزش بهداشت ایران افزود: راهبرد درگیر کردن افراد با سطح سلامت پایین و توجه به مسائل فرهنگی و دموگرافی، تناسب بین اطلاعات بهداشتی با خدمات مرتبط، آموزش سواد سلامت از سطوح پایه، توسعه تحقیقات بنیادی و ارزشیابی مداخلات مشارکت و همچنین طراحی وبسایت سلامت از راههای ارتقای سواد سلامت در کشور است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، افزود: ارائه آموزش های سواد سلامت از سطوح پایه و استفاده از ظرفیت 18 میلیون دانش آموز در کشور، نقش مهمی در نهادینه سازی ارتقای سواد سلامت از کودکی دارد.

همایش ملی سواد سلامت با حضور افزون بر 300 نفر از مدیران و کارشناسان گروههای مختلف آموزشی وزارت بهداشت و درمان از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 17 الی 19 فروردین در حال برگزاری است.

انتهای پیام//



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.