عمر دولت تدبیر و امید حسن روحانی امسال به اتمام می‌رسد؛ چهره‌ای میانه رو و اعتدالگرا که با کسب 18میلیون رای در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمر دولت تدبیر و امید حسن روحانی امسال به اتمام می‌رسد؛ چهره‌ای میانه رو و اعتدالگرا که با کسب 18میلیون رای در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید.

با توجه به مذاکرات نفس‌گیر تیم هسته ای ایران با گروه 5+1 در سال گذشته و رسیدن به توافق هسته‌ای و شکل‌گیری  برجام که می‌تواند مقدمه بازگشایی روابط دیپلماتیک  کشورمان با جهان باشد سقف خواسته‌ها، مطالبات مردم، قومیت‌ها،  گروه های سیاسی و اجتماعی را  بسیار بالا برده است.

دولت تدبیر و امید در ابتدای کار حل و فصل برنامه اتمی، تغییر گفتمان سیاست خارجی، بهبود شرایط اقتصادی و باز شدن فضای سیاسی _ اجتماعی و فرهنگی را  به مردم وعده داد.



مهمترین چالش در عرصه سیاست خارجی دولت روحانی، چاره جویی برای پرونده هسته‌ای بود. توافق هسته ای و جلوگیری از تحریم های احتمالی آینده از وعده های محقق شده در حوزه سیاست خارجی است. کاهش و رفع تحریم ها، شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای و تلاش برای خارج شدن پرونده هسته ای از شورای امنیت، از دیگر وعده هایی است که دولت در حال پیگیری آنهاست .

همچنین با نیم نگاهی به رفت و آمدهای وزاری کابینه یازدهم به بهارستان دریافتیم که فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات استیضاح و برکنار شد شمار کارت‌های زرد صادر شده برای وزیران دولت یازدهم به 13 مرتبه رسید و علاوه بر وزیر امور اقتصادی و دارایی که اکنون سه کارت زرد گرفته،  وزیر صنعت و معدن و تجارت ؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز دو کارت زرد گرفتند.

به دنبال این موارد موضوع اقتصاد در کشور نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند یک کشور را در جهت توسعه یافتگی سوق داده و منجر به گسترش روابط تجاری میان کشورهای جهان شود.

متاسفانه پیکره اقتصادی کشور به دلیل تزریق میلیاردها دلار درآمد نفتی بیمار است و ساختار بودجه دولت متکی به نفت است. در پنجاه سال اخیر ، دولتمردان برای تامین بودجه تنها به اقتصاد نفتی توجه داشته اند، به خلق مزیت در ساختار اقتصادی توجهی نشده و فرهنگ کارآفرینی تضعیف شده است و به دنبال آن مشکل اصلی مردم ایران در حال حاضر بیکاری گسترده است. در عین حال مردم انتظار دارند که دولت یازدهم بتواند بهای بسیاری از کالاهای ضروری که در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده بود، را کاهش دهد. مهم‌ترین انتظار مردم ، پس از لغو تحریم‌ها  کاهش گرانی، کنترل تورم حاد و ارزش ریال در مقابل ارزهای معتبر خارجی است.


تدبیر و امیدی‌ها 8 ساله می‌شوند؟!

ایران در مرحله انتقالی از یک جامعه گذرا به یک جامعه پیش مدرن به سر می برد و به همین دلیل از نظر اقتصادی  آسیب پذیر و توسعه نیافته، و از نظر انسانی جزو کشورهای با توسعه انسانی متوسط محسوب می شود، متاسفانه تورم، بیکاری، مشکلات جوانان، تحصیلکردهای بیکار و تعهدات دولت نهم و دهم، پاشنه آشیل دولت روحانی است.

با توجه به افزایش نرخ بیکاری در طی هشت سال گذشته، دولت یازدهم با "بحران بیکاری" روبروست. پیش بینی می شود تا سال 1396 بیش از پنج میلیون تحصیلکرده خواهان شغلی مناسب اند . فضای کسب و کار پاسخگوی جذب جویندگان کار نیست. شدت گرفتن نابرابری های اجتماعی در چند سال اخیر موجب تضاد طبقاتی در جامعه شده است.

در این بزنگاه رهبر معظم انقلاب شعار سال جدید را "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" گذاشتند و به دنبال طرح آن 10 راهکار برای «اقدام و عمل» در راستای اجرا شدن اقتصاد مقاومتی ارائه دادند که می‌تواند راهگشای بیماری اقتصاد کشورمان باشد.

با توجه به این موارد رای مجدد مردم به حسن روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به برخی چالش‌ها و از جمله  به توانایی در حل تنش‌های بین‌المللی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ، رفع و کاهش تحریم ها، توانایی در مدیریت  کشوری و استانداران کارآمد و پاسخگو، برخورد جدی با سوء مدیریت  و فساد مالی، تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز ، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشتی لایه های میانی و پایینی جامعه، کاهش نرخ بیکاری و انجام وعده های انتخاباتی بستگی دارد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این تحلیل که گفته می‌شود روحانی فقط یک دوره رئیس جمهور خواهد بود، گفت: در انتخابات هم دیدیم که چه حرف‌هایی زده شد، آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست، باید با لبخند،‌ سکوت و سلام از این مسائل رد شد.

همچنین حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام دینی در پاسخ به این سوال که  برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند دولت روحانی ممکن است اولین دولتی باشد که چهار ساله است ایا شما قبول دارید؟ گفته است: اینها شوخی­‌های سیاسی است، کسی نمی­تواند پیش­‌بینی کند. کشور وارد فضای انتخابات سیاسی شده، در دنیای سیاست فضای رقابت داغ است هر حرفی گفته می­‌شود؛ خیلی چیزهایی که در فضاهای دیگر آزاد نبوده و مردم جرات نمی­‌کردند، بگویند حالا در انتخابات گفته می‌شود و این خیلی خوب است؛ ما این مزیت را حفظ کردیم و باید حفظ کنیم چرا که منافعش بیشتر از ضررهایش است در این بین همین حرف‌ها گفته می­‌شود خیلی حرف‌های نامربوط یا خوب نیز گفته می­‌شود.

بر این اساس در حال حاضر نمی‌توان تحلیل درستی از انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری ایران ارائه کرد در این راستا برخی کارشناسان سناریو دو دوره ای را ملاک عمل قرار می‌دهند و اذعان دارند که  دوره ریاست جمهوری روحانی، هشت سال خواهد بود. اما گروهی از تحلیگران دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را چهار ساله پیش بینی می‌کنند، البته در این بین ترکیب مجلس آینده نیز می تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری موثر و حتی نقشه راه باشد که حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا روحانی 8 سال بر کرسی قوه مجریه  می‌نشیند یا 4 سال؟!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
انشاء الله دولتی بیاید راستگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
من امیدی به دولت یازدهم مقابل دنیای در چنگ ابرقدرت های فاسد اقتصادی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
خداحافظ دولت اعتدال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
از حرف تا عمل فاصله بسيار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
انشا ا.. رئیس جمهوری روی کار بیاید که شعارش ما میتوانیم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
شعار فایده نداره . عمل میخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خدا نکنه !
Germany
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خیلی جالبه که بعضی توقع دارن اثرات تحریمهای چندین ساله چندین روزه حل بشه.
شایدم بعضی بخاطر وضع بهم ریخته اقتصادی کشور که میراث کم تجربگی خودشونه موقعیت خوبی برای تبلیغات انتخابیشون پیدا کردن. تا شاید بتونن کمی رای جمع کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
دوست عزیز مگر خود آقای روحانی وعده تغییر و تحول محسوس در 100 روز را ندادند؟ پس چی شد؟
این وعده یا از روی نا آگاهی بوده یا ....!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
آگاهی مسئولیت می آورد و غیرت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
به اميد خدا به آقاى روحانى رأى مى دهيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ماکه ازتدبیروامیدهیچی ندیدیم و نفهمیدیم
جزاینکه فردو تعطیل شدو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
من فک نکنم بتونه با این وعدهایی که اقای روحانی در اول ریساست جمهوریشون دادن و به هیچکدوم عمل نکردن دوباره رای بیاره.
نمیدونم شایدم شد ولی قطعا نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
روحانی فقط قشنگ حرف میزنه
من الان فوق لیسانس عمران دارم. کو کار؟ روز به روز اوضاع مملکت داره بیشتر میشه، بنظر من ملت باید به یکی رای بدن که فقط حرف نزنه و عمل کنه. من که هر وقت رضایی بوده به اون رای دادم، چون شایسته ترین بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
به هیچ عنوان به روحانی رای نمیدم حیف رایی که بهت دادم
ورشکست شده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
بازیهای سیاسی بس است.خدمت خدمت خدمت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
قطعا و حتما 8 ساله میشود
دوباره رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
من که دیگه عمرا بهش رای بدهم صد رحمت به احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
مردم ایران همیشه ناراضی هستن
من قبولش دارم بهش رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
درود بر روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
روحانی دیگه رای نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
روحانی دوستت داریم اگاهانه اگاهانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
آقای روحانی اگر از سال اول ریاست جمهوری به مشکلات کار.و اقتصاد و معیشت مردم به جای مذاکرات توجه داشتید مشکل بیکاری کمتر میشد نه اینکه در این ۳سال بیشتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
امیدوارم دولت نهم و دهم دیگر تکرار نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
علاوه بر بیکاران قبل چند هزار که نه چند میایون از کارگران سر کار به بیکاران اضافه شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
امیدوارم رئیس جمهور توانمندی روی کار آید که بتواند اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج سازد و به آن رونق و سرعت دهد رئیس جمهوری جوان و توانمند با فکر و کابینه ای جوان و توانمند
Kazakhstan
ناشناس
۰۲:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام
هنوز 1 سال دیگر فرصت دارد (ند)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ما به دکتر روحانی برای دور بعد قطعا نیاز داریم . کارهای بزرگی که شروع کردن را کامل کنند
آخرین اخبار