لرستان؛

معرفی موزه مردم شناسی بروجرد

موزه مردم شناسی بروجرد یکی از مراجع اصلی برای شناخت فرهنگ مردم این شهرستان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛موزه مردم شناسی بروجرد با حدود 900 قلم شی ء شناسنامه دار كه هر كدام سندی از تاریخ هستند ، تمدن مردم این دیار را نمایان می سازد.

بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم منطقه اختصاص داده شده كه شامل ظروف و اشیای ورشوسازی، پارچه بافی، گیوه دوزی، صنایع تختخواب و صندلی سازی، قالی بافی، چلنگری، نمدمالی،‌ارسی دوزی (‌كفاشی) می باشد كه در دوران اواخر قاجاریه، پهلوی و دوران اسلامی توسط مردم بروجرد ساخته شده اند.

همچنین صنایع غذایی و سوغات بروجردكه هنوز هم زبانزد خاص و عام است شامل نان تیری، نقل و مربا و عسل و كباب كوبیده و سنتی زینت بخش قسمت دیگری از این موزه است.

انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالبهای استكان و لیوان، آفتابه لگن، منقلدان، شیرینی خوری،میوه خوری،گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس و برنج و ورشو كه در گذشته های دور از جمله كالاهای ضروری خانوارهای بروجردی محسوب می شود و امروز تعدادی از آنها زینت بخش خانه ها است در موزه مرمشناسی بروجرد نگهداری می شود.
 

تعدادی لباس محلی شامل سرداری و جلیقه های تزیین شده ، چادر عروس مربوط به دوره قاجاریه در موزه مردمشناسی بروجرد جایگاه ویژه ای نزد بازدید كنندگان دارد.

صندلی دست ساز ساخت بروجرد، چندین عكس مربوط به بیش از 80 سال پیش و عكس هایی از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال 1332 قمری نیز دراین موزه نگهداری می شود.

اسناد خطی مالكیت و عقد نامه ازدواج، كفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیم، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه كه توسط روسها تهیه شده از دیگر آثار موجود در این موزه است.

كتابهای خطی و چاپی كه شامل مفاتیح،‌رساله، 60 پاره قرآن، كتاب شعر حماسی حمله حیدری، ترجمه قرآن نیز در این موزه نگهداری می شود.

‌چراغ های قدیمی و صندوقچه ها (‌یخدان ) كه در گذشته برای نگهداری لباس و اشیای گرانبها استفاده می شد نیز در موزه مردمشناسی بروجرد به نمایش گذاشته شده است.

سكه و زیور آلات شامل گردنبندهای نقره و سنگی، دستبند، پابند، انگشتر ، گل كیف، پیشانی بند كه در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بوده و امروز سبك و مدل انها تغییر یافته بخش دیگری از موزه مردمشناسی بروجرد را به خود اختصاص داده است.

قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال ها و خمره هایی كه برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد نیز در این موزه نگهداری می شود.

موزه مردمشناسی بروجرد در بنای تاریخی 'خانه فرهنگ' در خیابان صفا این شهر واقع شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.