آبادان؛

خرمشهر یکی از قطبهای ساخت انواع شناور در کشور

ساخت انواع شناور های پیشرفته در ابعاد مختلف در شرکت های مختلف در شهرستان خرمشهر/ این شهرستان را تبدیل به یکی از قطبهای بزرگ شناور سازی کشور کرده است .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛صنعت كشتي‏سازي را مي‌توان يكي از مهمترين صنايع دريايي كشور عنوان نمود. اين صنعت به عنوان يكي از محورهاي اشتغال‌زايي و توسعه صنعتي بنادر تجاري به عنوان گلوگاه‏هاي ورود و خروج كالا به كشور (دروازه‏هاي صادرات، دروازه‏هاي واردات و تامين كالاها و همچنين نقاط كليدي در مسير جريان‏هاي ترانزيتي) مطرح بوده و نقش كشتيراني به عنوان بازوي مهم تجارت خارجي، نشان دهنده ميزان نقش اين صنعت دريايي در اقتصاد كشور مي‌باشد.

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت:با توسعه فعالیت شرکت های کشتی سازی، خرمشهر به قطب کشتی سازی و شناور سازی ایران تبدیل می شود.

ولی الله حیاتی افزود :خرمشهر ظرفیت ایجاد شرکت های کشتی سازی را با توجه به دسترسی به آب های آزاد بین المللی دارد.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت:ساخت شناورهای کاتاماران در شرکت کشتی سازی اروندان، نمونه ای از توانمندی ومتخصصان داخلی در راستای خودکفایی در کشتی سازی است و با تکمیل شناورهای اقیانوس پیما در این شرکت، ایران در ردیف کشورهای برتر دارای این فناوری قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت شناورسازان صنعت دریا خرمشهر از ساخت هشت فروند شناور جدید مطابق با آخرین فناوری و استاندارد جهانی این صنعت در دنیا در این شرکت به همت متخصصان داخلی خبر داد.

اسدالله رحمانی با تشریح توانمندی شرکت های داخلی در طراحی و ساخت شناورها و کشتی های مورد نیاز افزود: این شناورها شامل 2 فروند یدک کش 24 متری با پیشرفت 85 درصد فیزیکی، یک فروند یدک کش 29 متری با 85 درصد پیشرفت فیزیکی، کشتی تفریحی کاتاماران 320 نفره با 70 درصد پیشرفت، کشتی مسافربری با ظرفیت 110 مسافر و 2 فروند فلت بارج سه هزار تنی است.

وی اظهار کرد: این شناورها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و از محل کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و صندوق توسعه صنایع دریایی در حال ساخت است که تکمیل برخی از این شناورها به علت همکاری نکردن شرکت کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و صندوق توسعه صنایع دریایی نیمه تمام مانده است.

وی با انتقاد از برخی سازمان ها در خصوص حمایت نکردن از صنایع دریایی گفت: شناوری که خارج از کشور با 20 تا 30 میلیون دلار فروخته شده و ارز کشور را خارج می کند با اعتباری حدود 9 میلیون دلار با همان کیفیت مورد نظر رقیب خارجی در داخل کشور ساخته می شود.

رحمانی به بیش از 2 هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس و موقعیت ممتاز و استراتژیک ایران در طراحی و ساخت شناورها اشاره کرد و گفت: بدون تردید به بهسازی و توسعه صنعت نوپای کشتی سازی نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی نیاز خطوط کشتیرانی و حضور موثر در عرصه دریاها و سهیم شدن در تجارت جهانی باشیم.

وی افزود: این موضوع قبل از نیاز به سرمایه احتیاج به مدیریتی صحیح، حمایت و تشویق صنعت گران و استعدادهای بالقوه در این صنعت و میدان دادن به بخش خصوصی است که برخی موارد، برخی گروه ها و سازمان ها درصدد زمین زدن بخش خصوصی در بخش دریا هستند در صورتی که این صنعت در صورت برنامه ریزی درست و حمایت از قابلیت های بسیاری در زمینه ایجاد اشتغال موثر و درآمدزایی ریالی و ارزی برای کشور عزیزمان برخوردار است.

مدیرعامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر از اشتغال 200 نفر در شرکت صنعت دریا در 2 کارخانه خرمشهر و هندیجان خبر داد و اظهار کرد: این شرکت توانسته با استفاده از دانش متخصصان داخلی برای نخستین بار در کشور جرثیقل 400 تنی حمل شناور را طراحی کرده و در یارد شماره 2 در هندیجان به بهره برداری برساند.

رحمانی به ساخت و به آب اندازی نخستین شناور آتش نشان (آتشخوار) به نام 'مفتون' در شرکت شناورسازان صنعت و دریای خرمشهر و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور سازنده شناورهای آتش نشان اساره کرد و افزود: در صورت حمایت از این صنعت می توانیم بازار ساخت این شناور ها را در دست بگیریم.

رحمانی گفت: این محصول، نخستین شناور آتش خوار تولید داخل است که به همت متخصصان داخلی، طراحی و ساخته شده و توانایی کمک به کشتی های نفتکش حادثه دیده و اسکله های نفتی است.

این فعال اقتصادی استفاده بهینه از ماشین آلات و تجهیزات مناسب در انجام طرح ها، افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان موثر برکیفیت انجام کار را از برنامه های راهبردی این شرکت برای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اعلام و بیان کرد: تمامی مراحل طراحی و شناورهای این شرکت و بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت به همت و تلاش متخصصان داخلی ساخته می شود.

رحمانی، حمایت از تولید داخلی به معنای واقعی را رمز رونق پایدار اقتصادی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در موضوع اهداف اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: اگر توانستیم اشتغال موجود را حفظ کرده یا اشتغالزایی کنیم، آن موقع است که امنیت پایدار ایجاد کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.