سرریز فاضلاب شهری در برخی خیابان های اصلی، محله ها و کوچه های شهر آبادان سلامتی شهروندان را به خطر انداخته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ از عمده مشکلات شهری آبادان در ارائه خدمت به شهروندان، فاضلاب شهری در مناطق حاشیه ای است که به دلیل طراحی و اجرایی نشدن سامانه فاضلاب به طور کامل، ارائه خدمات شهری دیگر از جمله آسفالت، جدول گذاری، فضای سبز و حتی پروژه های گازرسانی شهر را با مشکل روبه رو کرده است.

معضلات فاضلاب آبادان مهمترین مشکل شهری قلمداد می شود به صورتی که سرریز شدن فاضلاب در معابر و محله ها علاوه بر به مخاطره انداختن سلامتی شهروندان چهره شهر را نیز نازیبا کرده است.

آبادان شهری است که سامانه تصفیه خانه دائمی فاضلاب ندارد، و علاوه بر آن هنوز با مشکلات عدیده ای همچون نامناسب بودن شبکه آبرسانی، برق، فاضلاب و گاز دست و پنجه نرم می کند و با وجود گذشت زمان زیادی از پایان جنگ تحمیلی هنوز این معضلات برطرف نشده است.

هم اکنون محله های بزرگی همچون محله لاله ، کوی بهار، شطیط، علوانیه، سلج غربی و شرقی، ذوالفقاری، کوی ملت و نواحی حاشیه شهر آبادان، با مشکلات فاضلاب و آبهای سطحی رها شده بسیار روبه رو هستند، و در برخی مناطق شاهد رشد نیزار و نیز افزایش عوامل انتقال بیماری هستند.

با توجه به افزایش ساخت و سازها و رشد جمعیت در شهرستان آبادان، پایین بودن آب های سطحی و نبود سامانه فاضلاب شهری، سلامت مردم این شهر را در معرض تهدید قرار داده و زندگی شهروندان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

یکی از ساکنان کوی کارگر آبادان در این باره گفت: سامانه دفع فاضلاب منطقه ما به صورت استاندارد طراحی نشده و همواره آب از فاضلاب به اطراف منازل مسکونی سرریز می شود.

مهران رنجکش افزود:اینجا محل کسب و کار است، چه کسی برای خرید به کوچه های پر از فاضلاب می آید؟ لازم است ماموران بهداشت در وهله نخست این معضل را بررسی کرده و برای رفع آن با دیگر مسوولان همکاری کنند.

وی اظهارکرد: شهرداری و آبفا آبادان به کلی از این مساله شانه خالی کرده اند و حتی برای جمع آوری آب های سطحی برنامه ای ندارند.

مریم بغلانی از شهروندان آبادانی ساکن خیابان امیری نیز گفت: چندین سال است که مشکل آبگرفتگی معابر در منطقه امیری که از مناطق مرکزی شهر می باشد، حاد و غیر قابل تحمل است و ساکنان این منطقه آزار می دهد.

سعید دریس ساکن کوی بهار آبادان نیز گفت: علاوه بر برخوردار نبودن مردم از سامانه فاضلاب شهری برای دفع آب های سطحی ،ایجاد بوی بسیار بد و نامطبوع در سطح شهر ساکنان این منطقه را کلافه کرده است.

وی افزود: با گذشت چندین سال از وعده های مسئولان استانی و شهرستانی در اجرای سامانه فاضلاب شهری هنوز از نبود یک سامانه فاضلاب سالم رنج می بریم.

یکی از شهروندان ساکن کوی ذوالفقاری آبادان نیز با اشاره به وجود آبهای سطحی و نیزارهای اطراف منازل گفت:کسی به فکر سلامت مردم در مناطق حاشیه شهر نیست.

احمد نصاری افزود:کوچه ها هنوز پس از چندین سال آسفالت نشده و فرزندانمان برای رفتن به مدرسه باید از میان لجن و آب های فاضلاب شهری عبور کنند که این امر در موقع بارندگی بسیار خطرناک می شود.

جعفر ربیهاوی مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفت: وجود آب های راکد و سرریز شدن فاضلاب به خیابان ها باعث افزایش احتمال انتقال بیماری واگیردار می شود.

عضو شورای شهر آبادان نیزدر خصوص مشکل شبکه فاضلاب آبادان گفت: نارضایتی ما و شهروندان آبادانی در بخش آبفا به دلیل توزیع ناعادلانه آن و تکمیل نشدن شبکه های آب و فاضلاب شهری آبادان است.

سید فیاض موسوی اظهارکرد: درخواست شهروندان آبادانی در خصوص لایروبی کانال های آب در مناطق مختلف شهری با جدیت پیگیری و رسیدگی می شود.

وی گفت: جوی های آب های سطحی و کانال های آبی که در مناطق مختلف این شهر وجود دارند پیش از سرپوش گذاشتن آنها، توسط شهرداری لایروبی می شوند تا از نظر بهداشتی مشکلی برای ساکنان منطقه ایجاد نکند.

معاون بهره برداری اداره آب و فاضلاب آبادان در این باره می گوید:شبکه فاضلاب این شهر دارای دو نمونه خروجی است که به یکدیگر متصل هستند، و این دو خروجی باید از سوی اداره آب و فاضلاب و شهرداری اداره شود و شهرداری کانال آب سطحی را در سطح شهر مدیریت کند.

علیرضا خلیلی نیا افزود:برخی نقاط آبادان همانند سلیچ غربی، فیه و ذوالفقاری فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است و شهرداری نیز باید طبق قانون برای دفع آب های سطحی به شهروندان خدمت رسانی کند.

وی گفت:دلیل اصلی ایجاد آب های سطحی ریختن زباله های خانگی و پسماند مواد غذایی در جوی ها است که باعث گرفتگی معابر می شود و لازم است، برای حل چنین مشکلات، ریشه ای عمل کرد و راه حل های کوتاه مدت، جوابگو نیست.

خلیلی نیا با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای حفظ نظافت شهری، افزود:گسترش فرهنگ نظافت محیط کار و زندگی و نریختن زباله در جوی های شهر از راهکارهایی است که می توان برای کاهش مشکلات جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی در پیش گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، فاضلاب ، بیماری ، معضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.