اتحادیه اروپا تلاش کرده با امضای توافق نامه ای جدید، بخشی از بحران پناهجویان را به ترکیه واگذار کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی تایمز، این روزنامه چاپ پاکستان در گزارشی نوشت: این توافقنامه که مورد انتقاد شدید گروههای مدافع حقوق بشر قرار گرفته است، برای کاهش ورود بیش از یک میلیون مهاجر -شامل آوارگان سیاسی و مهاجران اقتصادی- به اتحادیه اروپا اجرا شده است. این مهاجران به طور عمده از کشورهای جنگ زده و کشورهای محروم آسیای مرکزی و جنوب آسیا به اروپا مهاجرت می کنند. بر اساس قانونی که پنجشنبه در پارلمان ترکیه تصویب شد، شمار زیادی از مهاجران پاکستانی مسترد شده از اروپا به ترکیه، به پاکستان بازگردانده خواهند شد.

موضوع این مهاجران غیرقانونی موجب ایجاد تنش در جهان شده است و این تنش درست چهار ماه پس از بروز مناقشه بین اتحادیه اروپا و "چودری نثار علی خان"، وزیر کشور پاکستان، درباره موضوعی مشابه (بازگرداندن بیش از 30 مهاجر غیرقانونی پاکستانی) ایجاد شده است. در آن مناقشه، وزیر کشور پاکستان از موافقت با بازگرداندن 30 مهاجر غیرقانونی پاکستانی به اسلام آباد خودداری کرد.

هنوز معلوم نیست آیا مهاجران غیرقانونی مستقر در ترکیه اجازه بازگشت به کشورشان را خواهند یافت یا خیر، زیرا وزارت امور خارجه پاکستان هنوز هیچ بیانیه ای در این باره منتشر نکرده است. بااینوجود، تصمیم اتحادیه اروپا برای منتقل کردن بحران آوارگان خود به مرزهای ترکیه بسیار قابل توجه است. گروههای مدافع حقوق بشر از اتحادیه اروپا به علت نادیده گرفتن این واقعیت که دو میلیون و هفتصد هزار آواره در ترکیه حضور دارند، در حالی که جمعیت این کشور فقط یک هفتم جمعیت کل اروپاست، انتقاد کرده اند. حتماً احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، پیش از پذیرفتن مسئولیت ورود آوارگان بیشتر به خاک کشورش، همه این آمار را مد نظر قرار داده است؛ اما با توجه به تیراندازی های اخیر مهاجران در مرز ترکیه و سوریه، عفو بین الملل از سیاست های ترکیه در خصوص آوارگان انتقاد و اعلام کرد، این سیاست ها موجب کاهش امنیت ترکیه می شود.

علاوه بر این، دولت ترکیه امسال به علت کوتاهی در تامین امکانات برای میلیون ها آواره ای که در این کشور حضور دارند، با فشار شدید کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل رو به رو شد. همزمان با این شرایط، سازمان های مدافع حقوق بشر شتاب اتحادیه اروپا برای حل بحران آوارگان خود را محکوم و این امر را نشانه تمایل اتحادیه اروپا به بحث های ضد مهاجرتی قملداد کردند.

مناظره های انتخاباتی اخیر در آمریکا نشان داده است که دستور کار ضد مهاجرتی تنها مختص دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست و نامزدهای دیگر همانند تد کروز و هیلاری کلینتون نیز با حضور مهاجران غیرقانونی در کشورشان به شدت مخالفند.

کشورهای اروپایی و نخبگان سیاسی آمریکا رویکرد مشابهی در قبال مهاجرت آوارگان سوری دارند. این رویکرد مخالف نه تنها به علت مسئولیت مالی در قبال جمعیت گسترده آوارگان سوری بلکه ناشی از ناامنی گسترده ای است که حضور این آوارگان در کشورهای میزبان ایجاد می کند.

این نشریه در ادامه آورده است: اتحادیه اروپا که زمانی مرزهایش به روی همه باز بود، اکنون به مجموعه ای از کشورهای نگران تبدیل شده است که مایلند برای کنترل ورود مهاجران مرزهای خود را ببندند. این نگرانی ها در پی فعالیت های تروریستی در بروکسل و پاریس تشدید شده است. هم سیاستمداران راست گرا و هم شهروندان عادی، این اقدامات تروریستی را حملات مهاجران به همبستگی و امنیت اروپا قلمداد کرده اند. هرگز نمی توان از یک کشور انتظار داشت در رفتار با اتباع کشورهای دیگر از خود گذشتگی داشته باشد، چرا که به طور قطع، هر دولتی همواره باید پیش از مشارکت در طرح های بشردوستانه، به دنبال تامین مالی و امکانات لازم برای مردم خود باشد.

اما ظاهراً برخی کشورهای اروپایی که از پیامدهای تلاششان جهت نجات بشریت برای کشورهای خود شکایت دارند، حضور گسترده آوارگان جنگ زده در برخی از محروم ترین کشورهای جهان را نادیده گرفته اند. با وجود آشفتگی های بسیار در لبنان، این کشور هم اکنون میزبان یک میلیون و سیصد هزار آواره سوری است. کشورهایی همچون پاکستان و ایران نیز بیش از یک میلیون آواره افغان را در خاک خود جای داده اند.

دیلی تایمز در خاتمه می نویسد: البته این آمار به هیچ وجه تلاش های طولانی مدت اتحادیه اروپا را در کمک به مهاجران تضعیف نمی کند، بلکه صرفا نشان دهنده جهانی بودن بحران مورد بحث (بحران آوارگان) است. همچنین انتظار می رود دولت پاکستان رویکرد خصمانه قبلی خود را در قبال مهاجران غیرقانونی پاکستانی تکرار نکند و مسئولیتی را که در قبال اتباع خود دارد بپذیرد. وزارت امور خارجه پاکستان باید با مقامات ترکیه همکاری کامل کند و نه تنها ورود مهاجران غیرقانونی پاکستانی را به خاک خود بپذیرد، بلکه مانع از خروج غیرقانونی اتباع خود از کشور شود تا در آینده دوباره چنین شرایطی ایجاد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار