نشریه فوربز در مطلبی نوشت افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار خودروف قطعا برای بازار نفت جهان خبر خوشایندی نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مجله فوربز در مطلبی تحلیلی نوشت: دلالان نفتی از عربستان سعودی گرفته تا آمریکا در بازار نفت جهان رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند. اما ظاهرا آنها متوجه تحول هفته گذشته در بازار خودرو آمریکا که در دهه آینده این جدال نفتی را به حاشیه خواهد راند، نشده‌اند. استقبال بی‌سابقه از خودروی الکتریکی جدید و ارزان‌قیمت تسلا (مدل 3) نشان داد که تسلا این پتانسیل را دارد که با تولید انبوه این مدل و ترغیب شرکت‌های مهم خودروسازی به ساخت مدلهای برقی ارزان‌قیمت مشابه، قواعد بازی را در بازار خودرو تغییر دهد. 

در حقیقت، برخی شرکت‌های بزرگ خودروسازی در حال حاضر یک یا چند مدل الکتریکی از محصولات خود را نیز وارد بازار کرده‌اند؛ اما هنوز خطر تسلا را به این دلیل که سهم کوچکی از بازار را در اختیار دارد، جدی نگرفته‌اند. همانطورکه هاروارد نیز به تازگی در یک گزارش اقتصادی با خوش‌بینی هرچه تمام نوشت: تسلا آنگونه که تصور می‌شود بازار خودرو را مختل نخواهد کرد؛ چراکه از مجموع 16.5 میلیون خودرویی که در سال 2014 در آمریکا به فروش رفت، تنها 119710 مورد آنها الکتریکی بود و این یعنی اینکه تسلا تنها 0.7 درصد سهم بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارد.

به همین دلیل، خودروسازهای باسابقه هم با این توجیه که در حال حاضر مردم علاقه چندانی به خرید خودروهای الکتریکی نشان نمی‌دهند، توجه کمی به تولید این خودروها دارند (هرچند آنها کاملا به این مسئله بی‌توجه نیستند و ساخت خودروهای تمام الکتریکی «لیف» و «چوی ولت» از سوی نیسان و جنرال موتورز که هرکدام فروشی بیشتر از خودروهای پرفروش تسلا در سال 2014 داشتند این مسئله ار تأیید می‌کند). اما تسلا معتقد است که سلیقه مردم تغییر خواهد کرد و یک روز میلیونها نفر در سراسر جهان خواهان خرید خودروهای الکتریکی خواهند بود. 

استقبال بی‌نظیر از خودروی «مدل 3» تسلا (325 هزار سفارش طی تنها چند روز) به خوبی پیش‌بینی تسلا درخصوص تغییر سلیقه مشتریان را تایید می‌کند و این به این معنی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی بیش از این نمی‌توانند چالش تسلا را نادیده بگیرند.

حال تصور کنید که تاثیر افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی بر بازار خودروهای سنتی چه خواهد بود؟ مطمئنا در صورت تداوم این روند، نبرد اصلی در بازار خودرو بین خودروهای با سامانه احتراق داخلی و خودروهای الکتریکی خواهد بود و در این میان، فضا برای تسلا برای تغییر قواعد بازی کاملا فراهم است. 

با ادامه این روند، همچنانکه سهم خودروهای بنزینی و دیزلی در بازار خودرو، کوچک و کوچکتر خواهد شد، سهم خودروهای الکتریکی روز به روز افزایش خواهد یافت و کاهش سهم خودروهای بنزینی و دیزلی قطعا برای بازار نفت جهان خبر خوشایندی نخواهد بود و همچنین برای عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان نفت. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار