ریچارد اولسن، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان با جنرال راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان در مورد تطبیق آن‌چه در نشست‌های چهارجانبۀ صلح در مورد طالبان توافق شده بود، صحبت کرده‌است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،گفت‌گوهای این دو مقام روی اقداماتی صورت گرفته که در نشست‌های هم‌آهنگی چهارجانبه، در صورت حاضرنشدن طالبان به صلح توافق شده بود.

حضرت عمر زاخیل‌وال گفته‌است که ریچارد اولسن نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد روی نقشۀ راهِ صحبت کرده که توافق شده بود و در آن اقدامات در مورد گفت‌گوهای صلح و حاضرنشدن طالبان به صلح مشخص شده بود.

در نشست‌هایی که میان حکومت افغانستان، پاکستان، ایالات متحدۀ امریکا و چین در مورد صلح افغانستان و کشانیدن طالبان به میز مذاکره صحبت شد، تمام طرف‌ها توافق کردند که در صورت حاضرنشدن طالبان به صلح از تمام امکانات در برابرشان استفاده خواهد شد.

هرچند باورها بر این است که پاکستان باز هم نخواسته صادقانه در قضیۀ صلح افغانستان عمل کند اما سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفته، پاکستان برای حضور طالبان به میز مذاکره تلاش کرد اما طالبان نپذیرفتند.

او گفته‌است ناکامی پاکستان در آوردن طالبان به میز مذاکره به معنای پایان همه‌چیز نیست بل هنوز پاکستانی‌ها می‌توانند از نفوذشان بالای طالبان استفاده کرده بر آنان فشار بیاورند.

به گفتۀ زاخیل‌وال اگر شرط مهم طالبان برای اشتراک در گفت‌گوهای صلح خروج نیروهای خارجی باشد، پس به‌ترین راه عملی‌کردن این مسئله کاهش خشونت‌ها در افغانستان است.

این در حالی‌ست که قرار بود یک‌ماه پیش نشست مستقیم حکومت افغانستان با طالبان برگزار گردد اما طالبان مذاکره با حکومت را رد کردند.

در همین حال امروز طالبان عملیات بهاری‌شان را به نام عملیات«عمری» در سراسر افغانستان اعلام داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار