در روزهای اخیر، «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان به‌منظور ارتقای تعاملات علمی و فرهنگی میان دو کشور، به دانشگاه باهنر کرمان سفر کرد.

به‌گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای اخیر سفری از سوی یک مقام سیاسی دولت کابل به دانشگاه شهید باهنر کرمان شکل گرفت که می‌توان آن‌را در جهت تعمیق و بالا بردن سطح روابط تهران- کابل بسیار مثبت ارزیابی کرد، سفری که بیش از هر چیز ارتقای سطح تعاملات فرهنگ و ادب دو ملت را مدنظر قرار داد.

تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

در جریان این سفر«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان به‌همراه هیات همراه، سه‌شنبه 17حمل (فروردین‌ماه) به‌منظور افزایش مراودات بین دو کشور و هم‌چنین شرکت در دومین جشنواره علمی و فرهنگی «سفره مشترک ایران و افغانستان» به شهر کرمان و دانشگاه شهید باهنر این شهر وارد شد.
گفتنی است  که این سفر به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی، کار گروه همکاری‌های علمی بین المللی و معاونت پژوهشی دانشگاه باهنر کرمان صورت پذیرفت.
در این گزارش ما برآنیم تا ضمن معرفی محورهای سفر معاون اجرایی افغانستان به دانشگاه باهنر کرمان، بسترهای موجود برای بهبود و ارتقای روابط دو کشور را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

*اهداف سفر به کرمان از زبان معاون اجرایی افغانستان


تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

محمد محقق در ابتدای ورودش به شهر دانشگاه باهنرکرمان ضمن تشکر از ریاست این دانشگاه اظهار داشت: با وجود شرایط خاص حاکم بر کشور افغانستان، جهت احترام به جشنواره سفره مشترک و هم‌چنین وجود تاریخ و فرهنگ مشترک به اینجا آمده‌ام.  
در ادامه لازم به‌ذکر است که در جریان ورود محقق به شهر کرمان، علاوه بر حضور مشاور عالی استانداری کرمان ، محمدعلی طاهرریاست و دیگر مسئولان این دانشگاه نیز در مراسم استقبال از محقق حضور داشتند.

*زبان شیرین فارسی، نخستین و مهم‌ترین فصل مشترک در جهت توسعه روابط دو کشور

تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

در عرصه ادبیات و زبان دو کشور ایران و افغانستان، شاید هیچ مولفه‌ای در عرصه اشتراکات فرهنگی و ادبی نتواند جایگاه رفیع زبان فارسی را که در میان دو ملت مشترک است، داشته باشد.
در واقع از دیرباز، وجود شاعران و ادیبان برجسته و شیرین‌سخن پارسی به‌عنوان چهره‌های مشترک میان هردو سرزمین محسوب شده و می‌شوند.
شاعرانی چون جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا که آوازه شهرت و نام‌آوری‌شان در عرصه سخن و حکمت ادب فارسی، همه مرزهای حقیقی آن‌زمان و نیز امروز را درنوردیده و جایگاهی والا در دل علاقه‌مندان به ادب فارسی یافته است.
بنابراین با لحاظ کردن عاملی مشترک و درعین حال قوی مانند زبان فارسی در عرصه تفاهمات تهران و کابل، می‌توان آینده‌ای پربارتر و انسجام یافته‌تر را در تمامی زمینه‌ها و به‌ویژه مناسبات فرهنگ و ادب دو کشور درنظر گرفت.


*ماهیت سفره مشترک ایران و افغانستان


تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

بنابر اظهارات روسای دانشگاه شهید باهنر کرمان، این دانشگاه برای دومین سال متوالی میزبان آئین فرهنگی سفره مشترک ایران و افغانستان شد و نکته جالب توجه آن است که سفره مشترک امسال با استقبال پرشورتر دانشجویان و مسئولان دانشگاه روبرو شد.
در حقیقت این جشنواره، با هدف معرفی مشترکات دينی، فرهنگی، هنری و  آداب و سنن  ایران و افغانستان برگزار می‌شود و بی‌تردید می‌تواند  راهکار مناسبی برای افزایش روابط بین‌الملل و ایجاد فضای دوستی و صمیمیت میان دانشجویان و نیز طبقات مختلف مردم در دو کشور باشد.  
به‌عبارت بهتر برگزاری چنین جشنواره‌هایی در قالب سفره‌های مشترک و ارتقای سطح همکاری‌های تهران- کابل می‌تواند نوید پیوندهای فرهنگی- ادبی با همسایگان مختلف در زمینه‌های گوناگون و در آینده‌ای نه‌چندان دور را به فارسی‌زبانان کشورهای همسایه  در منطقه حساس آسیای میانه را بدهد.

گفتنی است بر اساس تفاهمات صورت گرفته، قرار است سومین دوره برنامه سفره مشترک ایران و افغانستان سال آینده و به‌میزبانی کابل برگزار شود.

*افتتاح دفتر امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی در برنامه سفره مشترک

تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

در ادامه سفر معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان به دانشگاه باهنر، فرآیند جدید دیگری نیز کلید خورد که می‌توان آن‌را در جهت بالا بردن سطح همکاری‌های مجموعه‌های آکادمیکی و دانشگاهی، کاملا مثبت ارزیابی کرد و آن راه‌اندازی دفتر امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی بود. این دفتر با هدف تسهیل و تسریع امور مربوط به روادید و اقامت دانشجویان غیرایرانی با حمایت مدیر کل امور این دانشجویان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و توسط محمد محقق افتتاح شد.
لازم به‌ذکر است که دانشگاه شهید باهنر کرمان، ششمین دانشگاه کشور پس از استان های تهران، مشهد، قزوین، اصفهان و شیراز است که دفتر امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی را جهت تسهیل امور این افراد راه اندازی کرده است.

*دانشجویان افغانستانی درحال تحصیل در دانشگاه باهنر کرمان
محمد‌علی طاهر رئیس دانشگاه باهنر در طی اظهاراتی با اشاره به حضور 500 دانشجوی افغانستانی در استان کرمان گفت: 40  دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید باهنر کرمان از اتباع کشور افغانستان هستند.

*اظهارات محمد محقق در نشست مشترک با روسا و مسئولان دانشگاه باهنر

تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

هم‌چنین در ادامه برنامه‌های سفر معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان به دانشگاه شهید باهنر کرمان، نشستی با هدف معرفی ظرفیت‌ها و رشته‌های تحصیلی این دانشگاه شکل گرفت که در ادامه این نشست، محمد محقق اظهاراتی را پیرامون وضعیت نابسامان علمی در افغانستان را بیان داشت.
معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: بعد از چهار دهه جنگ، بسیاری از زیربناهای افغانستان تخریب شده و زیربناهای علمی، فرهنگی و فکری نیز از این آسیب بی نصیب نمانده است.
لذا کشور ایران می تواند درراستای کمک به افغانستان نقش موثری ایفا کند که این ارتباطات بیشتر به نفع مردم آسیب پذیر افغانستان و دانشجویانی که قصد تحصیل دارند، می‌باشد.  
استاد محقق در نشست با مسئولان دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به برگزاری جشنواره «سفره مشترک ایران و افغانستان» در این دانشگاه افزود: امیدواریم این مراودات در رشد ارتباطات فرهنگی، فکری و سیاسی و نیز ارتقای همکاری‌های دانشجویان و نخبگان دو کشور موثر واقع شود.
وی گفت: در فرهنگ دینی و اسلامی ما، داشتن ارتباطات در تمامی عرصه‌های  علمی، فکری و سیاسی با یکدیگر در دستور کار است و این راهی برای رستگاری جامعه ماست.
محقق تصریح کرد: در فضای امروزی دنیا، برخی‌ها در تلاش‌اند ما را از مسیر و آرمانهایمان منحرف کنند اما باید صبر داشته و ارتباطات گوناگون فرهنگی، علمی و دانشگاهی میان دو ملت را مستحکم کنیم.


تهران- کابل، برسر سُفره‌های مشترک

درنهایت باید گفت، وقتی دو کشور همسایه مانند ایران و افغانستان که مولفه‌ها و خاستگاه‌های مشترک فراوانی در زمینه ادب، فرهنگ و هنر با یکدیگر دارند و می‌توانند به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- ادبی در قالب «سفره‌های مشترک ایران و افغانستان» مبادرت ورزند، پس چه نیکوست که زبانی به شیرینی فارسی و فرهنگ و هنری به وسعت سرزمین‌های ایران و افغانستان، تحکیم کننده رشته روابط و مناسبات دو کشور در تمامی زمینه‌ها باشد.

گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.