نیویورک تایمز: آیا نشست دوحه به تنش‌های نفتی پایان خواهد داد؟

به اعتقاد تحلیلگران نفتی، توافق دوحه نمی‌تواند کشورهای اوپک را به افزایش بهای نفت امیدوار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: اهمیت نشست مقامات نفتی اوپک، روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده نفت که قرار است اوایل هفته آینده در دوحه قطر برگزار شود، بیشتر در خصوص ماهیت آن است نه محتوای آن.

دو بازیگر بزرگ نفتی این نشست یعنی عربستان سعودی و روسیه در حالی خود را مهیای شرکت در این نشست می‌کنند که هم‌اکنون تقریباً تمام ظرفیت تولید نفت خود را به کار گرفته‌اند. با این حال، پیامهایی که به تازگی از جانب این دو کشور درخصوص "لزوم همکاری بجای رقابت" به بیرون مخابره شده است، باعث شده است بهای نفت اوپک از سطح پایین خود در اواسط ژانویه کمی بالاتر برود.

تحلیلگران، خریداران نفت و ناظران بین‌المللی مترصد برگزاری نشست دوحه هستند تا ببینند 13 کشور عضو اوپک و روسیه چگونه با همکاری یکدیگر نظم را به بازار متلاطم نفت باز خواهند گرداند و اینکه آیا آنها، در صورت لزوم، حاضر به کاهش مقطعی سطح تولید نفت خود برای تقویت بهای آن خواهند شد یا خیر.

بنابراین، هرگونه نشانه‌ای دال بر ناهماهنگی مواضع این کشورها و یا لغو این نشست در لحظه آخر می‌تواند روند بهای نفت را بار دیگر نزولی کرده و به نگرانی‌های چندین ماهه آنها در بازار نفت دامن بزند.

برخی تحلیلگران نفتی با توجه به اینکه روسیه تولید نفت خود را به بالاترین سطح ممکن پس از فروپاشی شوروی سابق رسانده و عربستان سعودی نیز در حال حاضر روزانه 10.2 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، هرگونه توافق بر سر کاهش سقف تولید روزانه و حتی حفظ سطح فعلی تولید را غیرممکن می‌دانند.

از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان از جمله «مک‌نالی» - مشاور انرژی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جرج بوش – معتقدند حتی توافق بر سر حفظ سطح کنونی تولید نیز با توجه به بیش از یک میلیون بشکه نفت مازادی که هر روز در مخازن و نفتکش‌های بزرگ ذخیره می‌شود، تأثیر ملموسی بر بهای این کالا نخواهد داشت. 

مسئله مهم دیگری که در این میان مطرح است، همراهی ایران با این اقدام است. ایران عضو اوپک است اما در عین حال، دشمن ژئوپلتیک شماره یک عربستان سعودی در منطقه به شمار می‌رود. این کشور که سطح تولید و صادرات نفتی آن طی سالهای اخیر به شدت تحت تأثیر تحریمهای بین‌المللی غرب قرار داشت، اکنون با رفع بخش اعظمی از این تحریمها مصمم به کسب سهم قبلی خود از بازار نفت است.

بنابراین، باید منتظر ماند و دید آیا عربستان سعودی که نگران نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه است و رقابت شدیدی با این کشور و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر مشتریانی مانند چین و هند دارد، تن به توافقی که ایران از اجرای آن مستثنا شده باشد خواهد داد یا خیر.

«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی به تازگی طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرد که عربستان هرگز زیر بار اجرای توافقی بدون مشارکت ایران نخواهد رفت و همین مسئله در حال حاضر بیش از هر عامل دیگری حصول هرگونه توافق احتمالی در نشست دوحه را با تردید مواجه کرده است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار