صریح وپوست کنده نظرش را نمی گوید، اما با توجه به حرفه اش قهرمانی این فصل لیگ برتر را حدس میزند، داور است دیگر، آن هم از نوع بین المللی،از 15 سالگی مشغول داوری بوده و حالا محسن قهرمان یک کمد از افتخارات و خاطرات دوران قضاوتش را برای افتخارمشهدی ها در گوشه ای از خانه دارد.

یقین دارم چه تیمی قهرمان این فصل لیگ برتر خواهد شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، فرشید صدیقی این بار در گپ و گفت سین جیمی خود به سراغ یکی از چهره های مطرح فوتبال کشورمان رفته ، کسی که بعد از قضاوت دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان با حاشیه هایی همراه شد و سرانجام با قضاوت دیدار تیم های استقلال و تراکتورسازی در لیگ پانزدهم از داوری خداحافظی کرد.

سین : ممکن است ورزش محبوب یک داور فوتبال این رشته نباشد ؟

جیم: به یاد دارم در دوران دانش آموزی باشگاه ورزشی در نزدیکی ما بود که تنیس روی میز و فوتبال دستی داشت، من و دوستان هم معمولا آنجا تنیس روی میز بازی میکردیم اما خب خواه یا ناخواه اگر نگویم فوتبال رشته محبوب من است دروغ گفتم .

سین: در بین تیم های خارجی طرفدار کدام باشگاه و بازیکن هستید؟

جیم: من بازی رئال مادرید را خیلی می پسندم و بازیکن مورد علاقه من هم راموس است چون بسیار مدافع زیرکی است

سین: سابقه بازی کردن فوتبال هم دارید ؟

جیم: در نوجوانی که فوتبال بازی میکردیم من دروازه بان بودم از آنجایی که فیزیک بدنی خوبی داشتم مواقعی که دفاع نداشتیم خط دفاعی هم توپ می زدم .

سین: زندگی یک داور فوتبال چقدر تحت تاثیر حرفه اش قرار می گیرد؟

جیم:من سال 1378 ازدواج کردم و خوشبختانه از زندگی ام بسیار راضی و خشنود هستم هرچند در این سال ها همه خانواده و اطرافیانم عذاب کشیدند چون ما ایرانی ها آدمهای احساسی هستیم زمانی که خاری به پای کسی از عزیزانمان برود همه میکوشیم کمکش کنیم و من هم از این قاعده مستنثنا نبودم .

سین: چند فرزند دارید ؟

جیم: من دوفرزند دارم، محمدم اول دبیرستان و دخترم فاطمه سما دوم ابتدایی مشغول تحصیل است.

سین: رابطه محسن قهرمانی جدی و استوار که در ذهن مردم نقش بسته است با فرزندانش چطور است؟

جیم: رابطه ام با فرزندانم بسیار خوب است، اینطوری بگم که خیلی باهم رفیق هستیم و زمانی که به دلیل ماموریت و مشکلات کاری منزل نیستم خیالم راحت است که یک مرد در خانه هست و کارها را انجام می دهد .

سین: پسرتان هم فوتبالی است یا به رشته دیگری علاقه دارد؟

جیم: پسرم به شنا بسیار علاقه داشت و آن را به صورت حرفه ای زیر نظر مربی دنبال می کرد که متاسفانه به خاطر مسائلی که در فوتبال برای من رخ داد او نیز به نوعی از ورزش زده شد.

سین: تصویری که مردم از شما در جامعه می بنند همان تصویر شما هنگام قضاوت دیدارهایتان است؟

جیم: خیلی راحت به شما بگم ، محسن قهرمانی که در تلویزیون مردم مشاهده میکردند اقتضا کار حرفه ای من بوده است و در مستطیل سبز تابع قانون بودم اما در محیط جامعه خاک پای مردم را سرمه چشمانم میکنم و یک شهروند معمولی هستم .

سین : شما جزء کسانی هستید که مانند هنرپیشه ها و سایر افراد مشهور مورد توجه عموم مردم هستید ، نوع مواجهه ی شما با این هنجار چگونه است ؟

جیم: بالاخره مردم به من لطف دارند و هرجایی که فرصت پیش بیاد گپ و گفتی میزنند و منم حق میدهم به هرحال سوالاتی دارند که وقتی مرا میبینند ترجیح میدهند خودشان بپرسند. واقعیت این است که من همیشه با لبخند و سعه صدر سعی کردم تا جایی که میتوانم پاسخ آنها را بدهم و هیچ سوالی را بی جواب نمیگذارم .

سین: زمانی که فوتبال تماشا میکنید کدام را ترجیح میدهید: تماشای بازی یا نحوه قضاوت داور؟

جیم: قاعدتا زمان تماشای فوتبال به نوع و نحوه قضاوت توجه میکنم اما تا جایی که داوری به دلم بنشیند هرزمان احساس کنم داور کنترل بازی را از دست داده ترجیح میدهم بازی تیم ها را ببینم مثلا همین دیدار اخیر الکلاسیکو وزن بازی از داوری بیشتر بود و از دقیقه 30 به بعد ترجیح دادم فوتبال ببینم .

سین: فکر می کردید روزی به جایگاه کنونی تان برسید؟

جیم: به یاد دارم داور درجه سه بودم که در سال حدودا 67 ، 68 بود که یک دوره داروی در مشهد زیر نظر استاد نصیری با حضور همه داوران صاحب نام کشور برگزار شد و من آنجا برای خودم یک هدف گذاری انجام دادم که روزی به سطح داوری ملی و بین المللی کشورم برسم که خداوند را شاکرم که این هدفم محقق شد..

سین: چرا بسیاری از بازیکنان در زمین فوتبال جرات نداشتند سمت شما بیایند یا با بی احترامی برخورد کنند؟

جیم: یک زمانی داوری ها را تماشا میکردم و استاد حسین عسگری به دلیل کاریزمای خاصی که در طول قضاوت داشت به دل من نشست و ایشان را الگوی خودم قرار دادم، خنده را از چهره ام حذف کردم و به گونه ای برخورد کردم که در زمین فوتبال بازیکنان به خود اجازه هر حرکتی را نسبت به داور ندهند، به جرات میگویم اگر به گذشته برگردم و این حرفه را دوباره آغاز کنم همین شیوه را دوباره در پیش خواهم گرفت.

سین: در حال حاضر برترین های داوری ایران چه کسانی هستند؟

جیم: به نظر من محسن ترکی و علیرضا فغانی جزء بهترین داورهای ما هستند که حتی سطح آنها از ایران فراتر رفته است و به راحتی در صورتی که حمایت شوند می توانند تا دو دوره بعدی جام جهانی هم قضاوت کنند.

سین: دوستان صمیمی هم دارید ؟

جیم: حسن کامرانی فر، رضا سخندان و محسن فریمانی و بیشتر داروان کشور همچنین در کمیته داروان هم دوستانی دارم که همیشه به من لطف داشتند.

سین: همیشه یک سر فوتبال به برنامه 90 و تهیه کننده آن ختم می شود ، در این خصوص چه نظری دارید؟

جیم: عادل رادوست دارم ، مجری توانمندو قابل قبولی به شمار می آید و اطلاعاتش بسیار بالاست هرچند در برنامه 90 من را زیاد اذیت کرده است اما امیدوارم عاقبت به خیر و موفق شود .

سین: نظرتون راجع به برنامه موفق خندوانه که از شبکه نسیم پخش می شود چیست؟

جیم: خندوانه هم برنامه بسیار موفقی شده است چون توانسته در این روز و حالی که مردم شدیدا درگیر زندگی روزمره و مشکلات خودشون شدند گل لبخند روی لب های آنها به ارمغان بیاورد.

سین: به یاد دارید نخستین قضاوت هایتان را چه زمانی سوت زدید؟

جیم: من الان 41 ساله هستم و از 15 سالگی مشغول داوری بوده ام ، جالبه که نخستین قضاوتم را هیچوقت فراموش نکردم آن هم به این خاطر بود که مادرم درست 24 ساعت بعد از آن به رحمت خدواند رفتند ، روز قبل از آن 21 شهریور سال 76 بود دیداری میان تیم های مرصاد شیراز و فجر خرم آباد را سوت زدم و اولین قضاوتم در لیگ برتر هم به همان دوره نخست باز میگردد که میان دو تیم ذوب آهن و برق شیراز برگزارشد و در خاطرم است دو یا سه اخطار هم استفاده کردم .

سین: خداحافظی از فوتبال شما را از گذشته و خاطراتتان دور نکرده است ؟

جیم: خیر ، من هنوز لباس های داوری ام را در منزل دارم و اتفاقا یک کمد از افتخارات و خاطرات دوران قضاوتم در گوشه ای از خانه دارم که هروقت مقابل آن می ایستم لذت میبرم چرا که 95 درصد خاطرات حرفه ای من مثبت است.

سین: مسئولیت جدید خود در هیات فوتبال خراسان رضوی را چطور ارزیابی می کنید؟

جیم: پیش از این سمت من در جایگاه دبیر انجمن های ورزشی و مسئول برگزاری مسابقات ادارات بود که اکنون که مسئولیت کمیته داوران خراسان رضوی به من محول شده است ، شک نکنید با حمایت پیشکسوتان استان و همراهی آقای کوروش صبوریان مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی تا پایان امسال خواهیم توانست به شرایط بحرانی داوری استان سر و سامانی دهیم و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

سین: در پایان با توجه به اینکه شما تقریبا در همه ادوار لیگ برتر قضاوت داشته اید، پیش بینی شما برای 5 هفته پایانی چگونه است و کدام تیم را شایسته قهرمانی میبینید؟

جیم: نمیخواهم صریح نظرم را بگویم اما همین قدر بدانید با توجه به بازی هایی که از ابتدای فصل تا کنون دیده ام یقین دارم چه تیمی قهرمان این فصل خواهد شد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.