همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خودکفایی کشور در فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در ابتدای همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خودکفایی کشور زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و توکلی رییس ایستگاه تحقیقاتی داراب به فعالیت های انجام شده پرداختند و با بیان این که این مرکز دارای سابقه فعالیت 57 ساله است که طی آن به دستاوردهای شاخصی از جمله مشارکت موثر در اصلاح و معرفی بیش از 70 رقم زراعی، پیشگامی در مبارزه و کنترل بیماری جاروک لیمو ترش و معرفی چند رقم مقاوم، خاکورزی حفاظتی، تامین نیاز هسته بذری گندم در جنوب کشور با تولید 700 تن بذر در طبقات پرورشی، معرفی ارقام زودرس گندم در جهت صرفه جویی مصرف آب دست یافته است.
در ادامه قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: امسال با عنوان سال " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، نقشه راه روشن و آینده ساز برای عبور از مراحل رشد و توسعه و رسیدن به پیشرفت همراه با عدالت است و طی چند سال اخیر در عرصه اقتصاد مقاومتی، پیشرفت های خوبی حاصل شده و حالا نوبت  اقدام و عمل است به ویژه برای کسانی که مسئولیت اجرایی دارند.
وی یادآور شد: بررسی عملکرد دولت یازدهم در بخش کشاورزی نشان می دهد در این مدت، تحولات مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به خوبی مسیر خود را طی می کند به گونه ای که همسو با کاهش واردات، تولید و صادرات افزایش یافته و امنیت غذایی محقق شده است و آمارهای مربوط به رشد اقتصادی کشور نشان می دهد که بخش کشاورزی در مدت سپری شده از دولت یازدهم، مسیر توسعه خود را پیدا کرده و توانسته است شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب را به خوبی محقق سازد.
قاسمی افزود: وزارت جهاد کشاورزی «ارتقاء بهره وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی و نهاده¬ها، ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی، توسعه صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی و استفاده از منابع تولید خارجی در چارچوب کشت¬های فراسرزمینی» را از برنامه های خود در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام کرده است و نیز بر اساس آمارهای اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، تولیدات کشاورزی از حدود 97 میلیون تن در سال 1392 با 15 و 4 دهم درصد رشد در سال 94 به بیش از 112 ملیون تن رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: نظام نوین ترویج در استان فارس با  ساماندهی و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، پهنه بندی عرصه های تولیدی در 600 پهنه، مدیریت شبکه دانش و اجرای طرح های امید در 432 سایت الگویی در حال اجرا است.
در ادامه این مراسم اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم گفت: وزارت جهاد کشاورزی در طرح اقتصاد مقاومتی افزایش ضریب خود اتکایی گندم، توسعه دانش بنیان کردن تولید گندم با حمایت از کشاورزان را در دستور کار قرار داده است و پیش بینی می شود امسال حدود 12.5 میلیون تن گندم با مصرف سرانه 165 کیلوگرم تولید شود.
وی افزود: به همین منظور تولید و خرید گندم روند رو به رشدی داشته است به نحوی که با تلاش کشاورزان گندم کار کشور و کارشناسان کشاورزی و سیاست گذاری های مناسب ارتقا تولید و خرید گندم در سال زراعی 95-94 به 12 تا 12.5 میلیون تن تولید و 9 تا 9.4 میلیون تن خرید محقق خواهد شد.
در ادامه راجرام محقق بین‌المللی به‌نژادی گندم و برنده جایزه‌ جهانی غذا در سال  2015 ، به توضیح در خصوص روند توسعه و تحقیق کشت گندم در دنیا پرداخت.  
وی شرایط آینده کشت گندم را متفاوت با گذشته دانست.
راجرام ادامه داد: گرمایش جهانی، کاهش مواد آلی خاک و کمبود آب از مسائل پیش روی ماست و امروزه کشاورزی از منابع آلاینده محیط زیست است و مدیریت نامناسب بقایای گیاهی و کاربرد کودهای شیمیایی به این مشکل دامن زده است.  
وی با تحلیل سیستم‌های موثر بر شرایط اقلیمی کشور ایران به تاثیر اکوسیستم‌های مختلف جهانی بر کشاورزی ایران و دنیا پرداخت.  
پروفسور راجرام بیان کرد:در اثر گرمایش جهانی منابع آبی حاصل از بارش نیز کم شده و بر کشاورزی ایران تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.  
کاهش مواد آلی خاک در زمین‌های زراعی دنیا از مسائل دیگر مورد تاکید وی بود  که نتیجتا کشاورزی حفاظتی و مدیریت بقایای گیاهی می‌تواند گامی برای جبران آن باشد.  
وی همچنین بر نقش نیروی انسانی مناسب برای انجام امور و آموزش و سیاست‌گذاری آن تاکید کرد.
زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزری گفت: طرح پهنه بندی کشاورزی بخشی از طرح نظام نوین ترویج کشاورزی است که هم اکنون در حال اجرا است .
وی افزود: با استقرار این نظام و انتقال دانش فنی به تولیدکنندگان، شاهد بهبود وضعیت اقتصادی آنها، معرفی کشاورزی به‌ عنوان بخش دانش ‌بنیان در جامعه، افزایش تقاضا برای گرایش جوانان به این بخش و تولید محصول سالم ‌تر خواهیم بود.
زند از اصول مهم نظام ترویج را تجهیز و ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی در بخش ها و دهستان ها عنوان و اظهار کرد: از دیگر اهداف ما برای تجهیز مراکز، برگزاری کلاس‌های آموزش مناسب برای تولیدکنندگان و بهره‌ برداران بوده است، به‌گونه‌ای که آنها را از محیط کارشان جدا نکنیم و برای آموزش آنها کارشناسان مکلف به رفتن به مناطق روستایی هستند.
وی افزود: ساماندهی و تجهیز مراکز کشاورزی، ایجاد شبکه مدیریت دانش و پهنه بندی عرصه‌های بخش کشاورزی برای ارائه حداکثر خدمات به بهره برداران و با هدف افزایش ضریب پوشش فعالیت‌های آموزشی و ترویجی اقداماتی است که در اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی باید انجام شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدف از اجرای طرح پهنه بندی کشاورزی، انسجام در سیاست‌های کلان وزارت از طریق مشارکت فعال و تعامل معاونت ‌ها و سازمان‌ های تخصصی، بهره گیری از ظرفیت بخش‌های خصوصی و تشکل‌ ها و گسترش رویکرد های متنوع ترویج در مراکز استان‌ها است.
زند ادامه داد : امسال از سوی دولت و مجلس بیش از 400 میلیارد ریال به بخش آموزش و تحقیقات برای اجرای طرح پهنه بندی اختصاص داده شده که هر چند برای اولین سال خوب است ولی اعتبارات این طرح کافی نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر این طرح در 12 استان کشور از شش ماه قبل آغاز شده و با اجرای کامل آن در کل کشور کل عرصه های کشاورزی به 10 هزار پهنه تقسیم خواهد شد و توسط 10 هزار مهندس نظارت خواهد شد.
همایش نیم قرن پژوهش و آموزش به منظور خود کفایی کشور با حضور زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزری، راجرام مشاور سیمیت و نماینده ایکاردا، کمالی نماینده سیمیت در ایران، رضایی نماینده ایکاردا در ایران، اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم، قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، زارع رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، صبوری پور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، محققین، کارشناسان، دانشجویان و کشاورزان پیشرو در شهرستان داراب استان فارس برگزار شد.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: فارس ، میزبان ، همایش ، آموزش ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.