به گزارش خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث میشود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راههای عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند. زمانی برای تزئین ناخن از لاکهای رنگی استفاده میشد، بعد ناخنهای مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگینهای ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای ثابت آرایشگاههای زنانه هستند.
ویژگی خاص تکنیکهای آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمیروند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان میچسبد و قابل شستشو نیست و ناخنهای کاشت شده هم با لاک پاککن و استون برداشته نمیشوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخنها صبر کرد. بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد میکند که نیاز به استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد.
در این گزارش حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه را از دیدگاه مراجع عظام تقلید برای شما گردآوری کرده ایم:
آیتالله خامنه ای:
اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امكان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
آیتالله مکارم شیرازی:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره ای مي گيرند.
آیتالله سبحانی:
نمىدانستم كه كاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اكنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امكان پذير نيست وظيفه ام نسبت به نماز چيست؟
به همان حالت وضو بگيرد و غسل كند نمازها را بخواند و بعداً قضا كند.
آیتالله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
آیتالله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
آیتالله سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
آیتالله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.
در پایان باید گفت که از مؤمنان انتظار میرود خواستههای خود را در چهارچوب احکام الهی قرار بدهند و علاوه بر زیبایی جسم، به تعالی جمال و کمال باطنی و درونی خود نیز توجه کنند.
انتهای پیام/