رییس اتحادیه قالیبافان تبریز گفت: فرش دستبافت و صنایع دستی به دلیل ایجاد بیشترین میزان اشتغال در کشور باید در صدر سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

چمنی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با بیان اهمیت جایگاه هنر و صنعت فرش دستبافت در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستبافت به دلیل اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است بطوریکه در آذربایجان شرقی حدود 500 هزار نفر در این حوزه اترزاق و حدود 200 هزار نفر نیز بصورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می کنند ولی با این همه این صنعت و هنر در کشور مورد کم توجهی واقع می شود.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای تولید داخلی و ملی است و فرش دستبافت به عنوان یک برند معرف ایران بوده که حمایت از آن عینیت اقتصاد مقاومتی است این در حالیست که برای هیچ یک از فعالان این عرصه حمایتی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص مزایای فعالیت در حوزه فرش دستبافت و کاهش نرخ بیکاری، بیان کرد: فرش دستبافت کم هزینه ترین اشتغال در کشور محسوب می شود که شاید برای اشتغال در صنایع مشابه 20 برابر هزینه نیاز باشد اما در فرش دستبافت با حداقل هزینه اشتغال ایجاد شده و باعث کاهش نرخ بیکاری و به تبع آن کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله کاهش معضل اعتیاد می شود.

چمنی ضمن تاکید به اقدامات اجرایی در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: تنها با تبلیغات و نصب بنر جلوی ادارات نمی توان شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را پیش برد لذا کلیه اعمال انجام شده باید جهت دار و اقدامی انقلابی باشند که در نهایت منجربه اشتغال و آثار آن در جامعه برای مردم ملموس باشد.

وی فرش دستبافت را یک هنر و صنعت مادر خواند که حداقل 30 شغل دیگر از جمله بافندگی، فروشندگی مواد اولیه فرش، تولیدکننده، رنگرز فرش، پرداخت فرش، روفه گری، استاد طراحی و استاد نقاشی فرش در کنار ان ایجاد می شود که ضرورت قرارگیری در اولویت اقتصاد مقاومتی را التزام می بخشد.

چمنی گفت: با توجه به انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت از سوی شورای جهانی صنایع دستی و اختصاص حدود 40 درصد تولید و صادرات فرش دستبافت در اذربایجان شرقی لازم است مرکز ملی فرش ایران از تهران که کمترین تولید فرش دستبافت را دارد به تبریز منتقل شود و مشکلات و نیازهای فعالان این حوزه شنیده شود تا گامی برای توسعه و تحقق صنعت فرش در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی همچنین اظهار کرد: نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه باید برای سهولت و پیشبرد اهداف این صنعت همگام با سیاستهای اقتصاد مقاومتی تلاش کرده تا مرکز ملی فرش ایران به مرکزیت تبریز شود لذا دست بافندگان و تولیدکنندگان به تهران نمی رسد آذربایجان شرقی هم جزوه ایران است!

وی از قطع بیمه قالیبافان فرش دستبافت انتقاد کرد و گفت: قطع بیمه قالیبافان مغایر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری است چراکه تولیدکنندگان فرش دستبافت پرچم داران اقتصاد مقاومتی هستند متاسفانه حمایت از بافندگان در حد شعار بوده و در عمل هیچ حمایتی دیده نمی شد ولی از این به بعد به کسی اجازه داده نخواهد شد تا بیمه یک بافنده واقعی را قطع و حق و حقوق بافنده را از بین ببرند.

چمنی ضمن درخواست حمایتهای دولت و بازنگری قوانین بیمه، اصلاح و بروزرسانی قوانین مربوطه گفت: استان آذربایجان شرقی با ظرفیت 200 هزار نفر توانایی برخورداری از بیمه تامین اجتماعی را دارد که علاوه بر رفع مشکلات قوانین بیمه، دولت باید به بافندگان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت نیز ارائه کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای حمایت از صنعت فرش دستبافت بیان کرد: در تبصره های بودجه دائمی شورای اسلامی شهر تبریز قانونی در جهت حمایت از تولید و اشتغال قالیبافان مصوب شده مبنی بر اینکه هر کس در تبریز عضو اتحادیه و تولیدکننده واقعی فرش دستبافت باشد اگر به شهرداری تا سقف 10 میلیون تومان بدهی داشته باشد از قانون معافیت برخوردار خواهد شد.

چمنی همجنین از احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی و تجاری ویژه قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستبافت به همت شهرداری و شورای شهر با مشارکت اتحادیه خبر داد که به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

وی گفت: راه نجات این کشور و توسعه اقتصادی و خودکفایی واقعی و برون رفت از مشکلات کنونی جامعه توجه به اقتصاد مقاومتی است و این امر با همکاری شهرداری، شورا، صدا و سیما و اصحاب رسانه محقق خواهد شد.

چمنی گفت: فرش دستبافت مظلوم واقع شده است و این یک واقعیت است هیچ اعتباری برای این حوزه از طرف دولت اختصاص نیافته و اتحادیه بصورت خودگردان است.

وی بیان کرد: برای به تصویر کشیدن زیبای های هنر فرش دستبافت باید نمایشگاهی در شان تبریز و آذربایجان و ایران احداث شود که بتوانیم داشته های فرش را به نمایش بگذاریم وجود نمایشگاه فرش بویژه برای " تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی 2018" از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجایی که مدیریت جهانی فرش دستبافت در دنیا با تبریز و ایران است احداث این نمایشگاه باعث جذب گردشگر خواهد شد.

هنر و صنعت فرش دستبافت به تاریخ پیوست

تاجر فرش دستبافت تبریزی نیز با اظهار تاسف و ناامیدی از اوضاع اسفناک بازار فرش تبریز گفت: فعالان فرش دستبافت برای دولت وجود خارجی ندارند سالهاست در انتظار بهبود بازار فرش هر روز وضع بازار بدتر از روز قبل می شود و دریغ از اقدام و حمایتی از طرف دولت، در حال حاضر سالهاست که وضع بازار به همین منوال است و هیچ خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

وی افزود: برای فهمیدن وضع بد بازار کافی است وارد بازار فرش شوید و ببینید که هیچ مشتری وجود ندارد و همه مغازه داران و فروشندگان سالهاست که بیکار هستند.

این فعال در حوزه فرش دستبافت افزود: دولت باید در راستای حمایت از فرش دستبافت تمام فعالان این حوزه از جمله بافنده تولیدکننده و فروشنده را بیمه کند تا شاید حمایتی از این صنعت شود و بیمه گذاری که از قیمت مغازه تولیدکنندگان آگاه است بهتر است بداند این مغازه حاصل 40 سال تلاش عمرمان است هرچند که وضع فعالان صنعت فرش از این حرفها گذشته است گویی در "بازار فرش تبریز خاک گورستان پاشیده شده است" اکنون می توانند از قطع بیمه تولیدکنندگان و تجار سرخوش باشند با این اوضاع خراب فرش بازار تبریز شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در بازار تبریز به لطف مسئولان تجلی پیدا کرده است!!!

بافنده فرش دستبافتی که از شعار "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" هیچ نمیدانست فقط گفت: چطور می توانم بافندگی کنم در حالی که در سفره برای فرزندانم نان نیست و با این کار هزینه نان خالی هم تامین نمی شود.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.