مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: این دانشگاه همگام با اجراي طرح تحول نظام سلامت، در حوزه دندانپزشكي برنامه هاي مختلفي برای وضعيت نا مطلوب بهداشت دندان دردست اجرا دارد.

وضعيت نا مطلوب بهداشت دندان در خراسان رضوی/ سنگيني هزينه هاي دندانپزشكي برروی دوش مردمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، دكتر بهمن كلالي افزود: هم اكنون شاخص پوسيدگي دنداني در نوجوانان 12 ساله خراسان رضوي به طور ميانگين دو دندان است که وضعيت مطلوبي نيست.
وي با اشاره به معاينه و آموزش رايگان دندان دانش آموزان خراسان رضوي از طريق تفاهم نامه با آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اين اساس پارسال 300 هزار دانش آموز استان به طور رايگان زير پوشش طرح معاينه و فلورايدتراپي يا دهان شويه با فلورايد قرار گرفته اند.
كلالي با بيان اينكه اكنون 91 درصد خدمات دندانپزشكي كشور توسط بخش خصوصي و 9 درصد در بخش دولتي ارائه مي شود، افزود: افزايش سهم خدمات دندانپزشكي بخش دولتي به 30 درصد، يكي از برنامه هاي در حال اجراي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه به شمار مي رود.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: اكنون هزينه خدمات دندانپزشكي بر دوش مردم سنگيني مي كند و وزارت بهداشت براي كاهش پرداخت هزينه هاي دندانپزشكي از سوي مردم در تلاش است.
دكتر حبيب الله قنبري افزود: بر اساس اطلاعات منتشره، سالانه 60 هزار ميليارد ريال از جيب مردم ايران بابت هزينه هاي دندانپزشكي پرداخت مي شود كه وزارت بهداشت در سالهاي اخير براي كاهش پرداخت اين هزينه ها از سوي مردم و گسترش بهداشت دهان و دندان در سطح كشور تلاش وافري داشته است.
وي گسترش خدمات بيمه اي در حوزه دندانپزشكي را از راهكارهاي مهم كاهش هزينه هاي دندانپزشكي دانست و افزود: متاسفانه در سالهاي گذشته بيمه ها به دنبال تاسيس كارخانه و شركت افتاده و از رسالت اصلي خود دور شده اند.
قنبري تغيير نگرش در مسئولان را از ضرورت هاي امروز حوزه دندانپزشكي عنوان و اظهار كرد: بسياري از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، خدمات دندانپزشكي را خدماتي لوكس تلقي مي كنند و براي تامين هزينه هاي آن اهميتي قائل نيستند.
وي استفاده از تجارب كشورهاي موفق دنيا در زمينه دندانپزشكي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: كشورهاي حوزه اسكانديناوي در اين زمينه موفقيت زيادي داشته اند، به طوري كه بسياري از دانشكده هاي دندانپزشكي اين كشورها به علت گسترش خدمات پيشگيري و نبود نياز به درمان تعطيل شده اند.
معاون آموزشي دانشكده دندانپزشكي مشهد افزود: اين در حالي است كه طي سالهاي گذشته تاسيس دانشكده هاي دندانپزشكي در مناطق مختلف كشورمان رشد 10 برابري داشته است.
وي در ادامه گفت: ارتقاي آگاهي مردم و آموزش رعايت بهداشت دهان و دندان، اولويت مهم امروز است، چراكه اكنون با چالشهاي زيادي در اين خصوص مواجه هستيم و هنوز حتي اين ذهنيت در بين عموم وجود دارد كه دندان هاي شيري مي افتد و نياز به ترميم ندارد.
به گفته وي، با كمال تاسف اكنون بسياري از دندانپزشكان فقط به عنوان درمانگر عمل مي كنند و از رسالت اصلي خود كه آموزش و پيشگيري از بيماريهاي دهان و دندان است، دور شده اند.
23
فروردين روز دندانپزشك و هفته آخر فروردين ماه هفته دندانپزشكي نام گرفته است.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.