محققان دانشگاه مازندران توانستند به کمک تولید نانو کامپوزیت کاتالیستی، بازدهی و طول عمر پیل های سوختی الکلی را افزایش دهند.

حسین رستمی مال خلیفه دانشجوی دکترای دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیل های سوختی الکلی که از پلاتین برای ساخت الکترودهای آن استفاده می شود، در صنایع حمل و نقل مورد استفاده بسیار قرار می گیرد. اما همانطور که می دانیم پلاتین به فراوانی یافت نمی شود و فلز ارزانی نیست. 

وی با اشاره به هدف این پروژه گفت: ما توانستیم با سنتز و ارزیابی یک نانوکامپوزیت کاتالیستی و افزودن این نانوکامپوزیت به کاتالیست پلاتین/کربن، هدایت یونی، فعالیت کاتالیستی و خواص مکانیکی کاتالیست پلاتین/کربن را بهبود ببخشیم. 

رستمی توضیح داد: به علت منابع محدود فلز گران‌بهای پلاتین و افزایش روزافزون استفاده از آن در صنایع مختلف، محققان در تلاش اند تا کاتالیست های تسریع‌کننده‌ی واکنش اکسیداسیون الکل‌ها را اصلاح کنند. این امر موجب می شود با بهبود عملکرد پیل‌های سوختی روبه رو شویم.

وی تصریح کرد: کارایی کاتالیست با جذب کربن مونواکسید حاصل از  واکنش اکسیداسیون، کاهش می یابد. اما این روش علاوه بر ساده و ارزان بودن، از کاهش کارایی کاتالیست نیز جلوگیری می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار