بجنورد؛

اجرای طرح پایش بهاره بیماری های زنبور عسل در خراسان شمالی

طرح پايش بهاره بيماري هاي زنبور عسل در استان همزمان با سراسر كشور اجرايي شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، رئیس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي طيور، آبزيان و زنبور عسل اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي گفت: در اين طرح، از پنج درصد زنبورستان ها نمونه برداري شد و نمونه ها پس از ارسال به آزمايشگاه مركزي اين اداره كل، از نظر آلودگي احتمالي به عوامل بيماري زا مورد بررسي قرار گرفت.

سيد فرزين حسيني افزود: نمونه هاي برداشت شده از زنبورستان ها شامل زنبور بالغ، لارو و شفيره اين حشرات،از نظر ابتلا به بيماري هاي انگلي شايع زنبورها شامل نوزما، واروا و آكاراپيس و بيماري هاي ميكروبي مثل لوك آمريكايي ارزيابي شد.

وی گفت:براي زنبورستان هاي آلوده،درمان هاي مؤثر و تدابير بهداشتي لازم،مطابق پروتكل هاي درماني سازمان دامپزشكي به اجرا در می آید.

حسيني با اشاره به اهمیت پيشگيری در مبارزه با بيماري‌ هاي زنبور عسل، به زنبورداران توصيه كرد در مواقع لزوم و پس از مشورت با دامپزشكان، صرفاً از سموم و داروهاي مجاز استفاده كنند.

وي گفت: زنبورداران بايد قبل از حمل و جابجايي كندوها، تأييديه سلامت كلني و گواهي حمل بهداشتي-قرنطينه اي را از شبكه هاي دامپزشكي دریافت کنند تا از انتشار بيماري‌ هاي واگير در زنبورستان‌ ها پیشگیری شود.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.