معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: امسال بارندگی نسبت به سال گذشته از افزایش نسبی برخوردار بوده و این افزایش موجبات بهینه سازی سفره های زیر زمینی و اثرات مثبت بر مزارع کلزا و گندم را فراهم آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رحیم زاده در جلسه کارگروه کشاورزی آب و منابع طبیعی شهرستان مرند با اشاره به خسارات وارد شده در اثر برف و سرما در طول روزهای آتی، ضمن اعلام این مطلب افزود: متاسفانه به دلیل برودت هوا به منهای ۲ الی ۵ درجه شاهد خسارات جدی درختان زردآلو و بادام بوده ایم.

وی با خاطر نشان کردن انعقاد بیمه باغات و زمینهای کشاورزی، گفت: برای تامین خسارت کشاورزان در محصولات باغی و زراعی ، کشاورزان محصولات خود را بیمه کرده اند که در این راستا بیمه محصولات گندم و جو در نوع خود بی سابقه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی تا بحال حمایت مناسبی از کشاورزان داشته است، افزود: صندوق بیمه کشاورزی در سال گذشته از محل درآمد بیمه ای، بیش از ۲۲ میلیارد ریال غرامت بیمه ای پرداخت کرده است.

رحیم زاده با اشاره به اجرای آبیاری کم فشار بارانی در مزارع کشاورزی گفت: در راستای اجرایی کردن آبیاری کم فشار بارانی اراضی کشاورزی، تمهیداتی در نظر گرفته شده است که در بعضی از اراضی عملیاتی شده و استقبال کشاورزان نیز از این طرح بسیار مناسب بوده است.

فرماندار شهرستان مرند نیز در حاشیه این جلسه با اشاره به الزام برای نصب کنتور های هوشمند بر سر چاه ها افزود: در راستای رفع مشکلات کم ‌آبی شهرستان باید بر تمام چاه‌های کشاورزی کنتور هوشمند نصب شود، نصب این کنتورها امکان استفاده بهینه و پایدار از منابع آب زیرزمینی را به کشاورزان می دهد و از این رو به نفع آنهاست.

کرمی با اشاره به فرهنگ سازی این عمل افزود: که باید هشدارهای لازم به کشاورزان داده شود تا از مشکلات احتمالی ناشی از نصب نکردن کنتورهای هوشمند آگاه شوند.

وی با تاکید بر استفاده از روشهای نوین آبیاری و قطره ای، افزود: با بکارگیری این روشها می توان با یک سوم مصرف آب، سه برابر محصول تولید کرد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.