مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شناسایی و آموزش تشکل ها و جوامع محلی را از مهمترین برنامه های کارگروه استانی سمن های مدیریت بحران در سالجاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ دکتر هوشنگ عطاپور در جلسه کارگروه تخصصی سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران استان که صبح امروز با حضور اعضای این کارگروه در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران 14 کارگروه دارد که کارگروه تخصصی تشکل های مردم نهاد در این حوزه در سال گذشته با برگزاری جلسات منظم و اجرای مصوبات، عملکرد و کارنامه بسیار خوبی نسبت به سایر کارگروه ها داشته است.

وی با بیان اینکه هدف این کارگروه، توسعه سمن های تخصصی در حوزه مدیریت بحران است، ادامه داد: از آنجایی که بحث تشکل های مدنی در کشور بحث نوپایی است بنابراین در این کارگروه تصمیم گرفته شد که از ظرفیت های موجود در استان و از جوامع محلی و تشکل های مردمی موجود در زمینه مدیریت بحران استفاده شود.

عطاپور افزود: در همین راستا جوامع محلی و تشکل هایی که توسط دستگاههای اجرایی در استان شکل گرفته را شناسایی و برای آنها کارگاههای آموزشی جهت آمادگی برای سوانح و بحران ها برگزار شد که این دوره ها امسال نیز برگزار خواهد شد.

وی، طرح محب(بهزیستی)، طرح مراقبین بهداشتی(دانشگاه علوم پزشکی)، طرح مشاورین جوامع محلی(دادگستری)، خانه نیکوکاری(کمیته امداد امام خمینی(ره))، طرح دوام(طرح واکنش اضطراری محله) و همچنین بسیج را از جمله طرح ها، جوامع محلی و تشکل هایی عنوان کرد که آموزش های مدیریت بحران به آنها ارائه و آمادگی لازم در آنها برای مقابله با سوانح و بحران ها در سطح استان بویژه در مناطق آسیب پذیر و حاشیه ای ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همچنین بر ضرورت برگزاری مانور مشترک جوامع محلی برای ارتقای هماهنگی و افزایش آمادگی در بحران ها و سوانح در استان تاکید کرد و گفت: برگزاری این مانورها می تواند چگونگی ورود و فعالیت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی را در بحران ها مشخص نماید.

رئیس کارگروه تخصص سازمان های مردم نهاد مدیریت بحران استان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد حلقه واسط بین دولت و مردم است و تشکل های مردمی به عنوان بازوانی توانمندبرای مدیریت بحران استان محسوب می شوندچرا که دولتها به تنهایی قادر به اداره کلیه امور نمی باشند وبه مشارکت های مردمی در این زمینه نیازمند می باشد.

وی اضافه کرد: با حضور مردم در این عرصه هزینه های تحمیلی بر دوش دولت کاهش چشمگیری پیدا می کند و می توان از فعالیتها و خلاقیتهای بخش مردمی در مواقع بحران بهترین نتایج را به دست آورد.

در ادامه این جلسه، بحث چگونگی استفاده از ظرفیت های موجود سازمان های مردم نهاد استان در سوانح و بحران ها مورد بحث و بررسی اعضای کارگروه قرار گرفت.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.