مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت:خوشبختانه بارندگی‌های امسال باعث بهبود نسبی وضعیت منابع طبیعی و جنگل‌های استان نسبت به گذشته شده است.

به گزارش گروه استانهاتی باشگاه  خبرنگاران از کرمانشاه؛ مراد شیخ‌ویسی گفت: امیدواریم این بارش‌های خوب بتواند نقش مهمی در احیای منابع طبیعی و جنگل‌ها داشته باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در بارندگی‌های اخیر تلفات جانی در استان نداشتیم گفت: در این بارندگی‌ها 20 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان در منطقه میان‌دربند زیر آب رفت و تبدیل به باتلاق شد و محصولات آن از بین رفت.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه حدود هزار روستا در استان کرمانشاه در معرض سیل هستند، بر لزوم اجرای برنامه‌های آبخیزداری در اطراف روستاها برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بارش‌های شدید نزولات جوی تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اعتباراتی که در زمینه آبخیزداری بالادست سدها می‌دهند بسیار ناچیز بوده و نمی تواند به اجرای کامل پروژه‌های آبخیزداری منجر شود، تعداد سدهای استان را 15 سد دانست و گفت: مطالعات مربوط به آبخیزداری بالادست سدها انجام شده و اولویت اجرا دارند.

شیخ‌ویسی سپس عمر سدهای استان را به دلیل فرسایش بالای خاک پایین دانست و با بیان اینکه بر اساس آمارها در حال حاضر سدهای استان عمری معادل 50 درصد عمر معمول سدها را دارند، بر لزوم بالا بردن این ضریب و نزدیک شدن آن به رقم 70 درصد تاکید کرد.

وی سپس آبخیزداری را از اولویت‌های امروز کشور برشمرد و با بیان اینکه تاکنون مطالعات مربوط به آبخیزداری 29 درصد از مساحت استان انجام شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ انجام شده این مطالعات باید به 50 درصد برسد.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.