نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد ایرانی‌ها، روس‌ها و اعضای جنبش حزب‌الله لبنان با موافقت و درخواست دولت در حال مبارزه با تروریسم در خاک سوریه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبری یورونیوز دیداری را با بشار جعفری، مذاکره کننده ارشد دولت سوریه، در ژنو ترتیب داده است و نظر وی را درباره چشم انداز مذاکرات و اوضاع سوریه جویا شده است. 

وی در ژنو در ابتدای این گفتگو به پرسشی درباره برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر سوریه پاسخ داد که معارضان آن را غیرقانونی اعلام کردند و گفت: معارضان غیرقانونی و نامشروع هستند. همه کسانی که می‌گویند این انتخابات غیرقانونی بوده است خود آن‌ها غیرقانونی و نامشروع هستند. 

نماینده سوریه در سازمان ملل افزود: هنگامی که شما با عربستان سعودی باشید، معلوم است که این کشور در سوریه به دنبال چیست. عربستان سعودی فقط به دنبال نابودی کشور سوریه است. عربستان هیچ‌گاه به دنبال راه حلی برای بحران سوریه نبوده است. همانطور که شما متوجه شدید، معارضان روز سه شنبه در حال گمانه زنی بودند و بعد اعلام کردند که روند مذاکرات را متوقف خواهند کرد. آن‌ها مثل بچه‌ها رفتار می‌کنند و برای ادامه کار باید یک آب نبات به دستشان داده شود تا راضی به ادامه کار شوند. 

جعفری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سوریه تصمیم گیرنده اصلی در روند مذاکرات نیست و تصمیم گیرنده اصلی روسیه، ایران و جنبش حزب الله لبنان هستند گفت: «هر کشور و گروهی که به ما و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم کمک کند، ما از آن استقبال می‌کنیم. حالا این کشور‌ها یا گروه چه روسیه، چه ایران باشد یا جنبش حزب الله لبنان باشد. ایرانی‌ها، روس‌ها و اعضای جنبش حزب الله لبنان با موافقت و درخواست دولت سوریه در حال مبارزه با تروریسم در خاک کشور ما هستند.» 

نقش احتمالی اروپا در حل بحران سوریه دیگر موضوع مطرح شده در گفتگو با این دیپلمات سوری بود که وی در توضیح آن گفت: امروز ما شاهد پدیده دیگری از تروریسم هستیم که ترویسم اروپایی نام دارد. ابتدا آن‌ها (اروپایی‌ها) ادعا می‌کردند که ما با تروریسم عربی -اسلامی مواجه هستیم، اما امروز ما قربانی تروریسم اروپایی هستیم که سرمنشاء آن بروکسل، لندن، پاریس، آلمان، اسپانیا و ایتالیاست. 

وی افزود: شکی نیست که دولت‌های اروپایی از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند. وقتی که یک تروریست لندن، پاریس و بروکسل، بوستون یا استرالیا را به مقصد سوریه بدون روادید و گذرنامه ترک می‌کند و تا رسیدن به خاک سوریه از ده‌ها کشور عبور می‌کند تا سرانجام از خاک ترکیه وارد خاک سوریه می‌شود، شما شک نکنید این کار با نظارت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور‌ها انجام می‌گیرد. 

نماینده ارشد سوریه در مذاکرات به همین بسنده نکرد و گفت هر کشوری که تروریست به سوریه می‌فرست تروریست و حامی تروریسم است. حالا این کشور چه فرانسه، چه انگلیس، چه بلژیک، چه اسپانیا یا ایتالیا باشد. این کشور‌ها اگر واقعا می‌خواستند تروریسم در سوریه و عراق پایان پذیرد اجازه نمی‌دادند که این تروریست‌ها به سوریه و عراق بیایند. 

جعفری درباره چرایی برگزاری نشستی در فلسطین اشغالی درباره جولان در این مقطع زمانی هم گفت ما درباره جولان از حمایت قطعنامه ۴۹۷مصوب سال ۱۹۸۱ شورای امنیت سازمان ملل برخورداریم. این قطعنامه‌ای است که با اتفاق آرا یعنی با حمایت کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس به تصویب رسیده است. این قطعنامه بسیار مهم است زیرا هرگونه اشغال این منطقه و ضمیمه شدن آن به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل بر اساس قانون ممنوع است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار