رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر موضع واشینگتن درباره برکناری رئیس جمهور سوریه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ باراک اوباما در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی‌اس نیوز درباره تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در خصوص سوریه گفت: تماس تلفنی من با او برای این بود که بگویم آتش بس به سرعت در حال از بین رفتن است و اگر آمریکا و روسیه به فکر حفظ آن و ادامه مسیر سیاسی و گذار نباشند، ممکن است به وضع سه یا چهار هفته قبل برگردیم و این مطمئنا به نفع هیچکدام (روسیه و آمریکا) ما نیست، اما من فکر می‌کنم آن‌ها (روس‌ها) بسیار به حفظ ساختار کشور سوریه متعهد هستند که ما نیز به لحاظ تئوری با آن مخالف نیستیم. 

وی افزود: اختلافی که ما از شش سال پیش تاکنون داریم این است که وی (پوتین) تاکید می‌کند نمی‌تواند به صورت یکجانبه از برکناری اسد حمایت کند و این تصمیمی است که اسد و سوری‌ها باید بگیرند. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: من همواره از برچسب زدن به سیاست خارجی خود دوری کردم. آنچه که من معتقدم این است که آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت جهان در تمام مناطق جهان که آشوب، جنگ و مناقشه است، الزاماتی دارد و ما باید تلاش کنیم نیروی مثبت باشیم، اما این به معنای آن نیست که ما باید در هر جا که بحران به وجود آمد، نیروهای نظامی خود را بکار بندیم. ما باید درباره نحوه استفاده از قدرت نظامی آگاهانه عمل کنیم. 

مجری پرسید برخی می‌گویند شما بر کارهایی که نباید انجام دهیم تاکید بسیاری می‌کنید و بر گزینه‌هایی که ممکن است داشته باشیم تاکید نمی‌کنید. 

باراک اوباما گفت: من این حرف‌ها را شنیده‌ام. ما در سال ۲۰۰۹ زمانی که تصدی این سمت شدم همچنان در میان راه دو جنگ قرار داشتیم و از آن زمان به بعد توانستیم نبرد رزمی را در این دو جنگ کاهش دهیم. این دو کشور در وضع خوبی نبودند، اما هسته مرکزی القاعده نابود شد. بن لادن کشته شد. داعش در حال از دست دادن مناطق تحت کنترل خود است. من در استفاده از ارتش در جاهایی که برای محافظت از جان آمریکایی‌ها و منافع آمریکا نیاز بود، هیچ درنگی نکردم. 

مجری با اشاره به سوریه گفت اجازه دهید درباره خط قرمز که شما در نظر گرفتید صحبت کنیم. بسیاری می‌گویند مقداری به خاطر نگرفتن تصمیم سخت، امروز کشوری در حال نابودی را می‌بینیم. نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند. 

اوباما گفت: «من فکر می‌کنم تردیدی نیست بسیاری در خاورمیانه ترجیح می‌دادند من به سمت اسد شلیک کنم، اما دلیل شلیک نکردن به خاطر تصور خیالی از خطوط قرمز نبود. اسد دیکتاتور و حاکم وحشتناک است که کشور خود را درهم شکسته است و موضع ما همچنان این است که وی باید کنار برود.» 

مجری سی بی‌اس پرسید شما بیش از یک بار گفتید که ما قوی‌ترین ارتش و بهترین اقتصاد را داریم و از فرهنگ حرف زدید. گفتید که آمریکا باید مالک قرن بیست و یکم باشد. چه چیزی می‌تواند ما را متوقف کند؟ 

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: چند چیز می‌تواند ما را متوقف کند. نخست اگر سیستم سیاسی ما همچنان ناکارآمد باشد. تنها پرسش مهمی که این روز‌ها دیگر رهبران جهان از من می‌پرسند، درباره انتخابات است. انتخابات فعلی ریاست جمهوری اوج ناکارامدی گسترده‌ای است که شاهد آن هستیم. 

مجری سی بی‌اس پرسید پرسش بسیاری این است که شما چه چیزی آموختید و توصیه شما به جانشینتان چیست؟ 

باراک اوباما گفت: یکی از چیزهایی که یاد گرفتم، این است که موفقیت‌های بزرگ به نوعی در نتیجه کارهای اساسی زیاد است. کارهای بسیاری به غیراز مانع تراشی و سد راه شدن است. آنچه که مهم است این است که باید اطمینان یابید سازمانی که دارید یکپارچه است، ماموریت روشنی دارد و کار‌ها را به درستی انجام می‌دهد و فقط به کاستی‌ها توجه ندارد و به سیاست کوتاه مدت فکر نمی‌کند. زمانی که این کار را انجام دهید در ‌‌نهایت نتیجه خوبی خواهید گرفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
آقای باراک اباما،رییس جمهور سوریه آقای اسد انسان خوبی است،آل سعود ،آل خلیفه داعش ،تکفیری ،طالبان ،القاعده،بوکوحرام،الشهاب،ارتش آزاد،جبعع النصره،آدمهای بدی هستند،وآدهای خوب را می کشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تو زود تر از اسد خواهی رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
فضول دنیا
آخرین اخبار