معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چاقی و کم‌تحرکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ ایزدپناه قیطاسی صبح امروز در آئین زنگ سلامت در مدرسه دخترانه شاهد یاسوج با اشاره به شعار هفته سلامت گفت: شعار هفته سلامت غلبه بر دیابت است که باید همه مسئولان امر نسبت به مشکلات این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دیابت یک بیماری متابولیک است، افزود: دو نوع دیابت وجود دارد، دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین بیماری است که جنبه ژنتیکی دارد و از سنین کودکی در خانواده‌های ابتلا به این بیماری قابل ملاحظه است.

وی با اشاره به دیابت نوع 2 گفت: دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالی بیماری است که در 90 درصد مردم قابل مشاهده است و چاقی یکی از مهمترین علت ایجاد کننده این بیماری است.

این مسئول دانشگاهی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، کم‌تحرکی، مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور، مصرف زیاد گوشت قرمز، استرس و نداشتن آرامش روحی و روانی از دیگر دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 است.

قیطاسی با بیان اینکه ورزش و کاهش وزن در کاهش ابتلا به دیابت موثر است، عنوان کرد: کاهش وزن، مصرف سبزی و میوه‌جات، کاهش مصرف گوشت قرمز و استفاده از ماهی و میگو در رژیم غذایی، کاهش غذاهای شیرین، شور و چرب و داشتن آرامش روحی و روانی و کاهش استرس در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پیاده‌روی ساده‌ و کم هزینه‌ترین فعالیت است که تا حدود زیادی از ابتلا افراد به دیابت جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از بیماری‌ها افزود: مهمترین وظیفه حوزه بهداشت و درمان فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جلوگیری و کنترل این بیماری‌ها بوده و نقش آموزش و پرورش در ایجاد آموزش و دادن آگاهی‌های لازم به دانش‌آموزان مهم و برجسته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مادران و پدران آینده هستند که باید آموزش‌های لازم برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌ها از سنین کودکی به این افراد داده شود.
انتهای پیام /ف
برچسب ها: چاقی ، کم تحرکی ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.