طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین موج ساز در ایران توسط دکتر رسول شعبانی عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه و به سفارش دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران اجرا شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ دکتر شعبانی در خصوص طرح موج ساز گفت: امواج دریا یکی از پدیده های پیچیده بوده و معادلات حاکم بر این امواج خصوصا در حالت هایی که ارتفاع موج قابل توجه بوده و نیاز به مدلهای غیر خطی باشد بسیار پیچیده تر خواهد بود. از این رو نقش موج سازها(Wave maker) در شبیه سازی امواج در آزمایشگاه های دریایی بسیار مهم است .

او با بیان اینکه در اکثر آزمایش های مربوط به سازه های شناور و یا سازه هایی که به بستر دریا متصل هستند و یا مطالعات مربوط به سواحل از فلوم هاکه در یک سمت آنها موج ساز قرار گرفته استفاده می شود گفت سازه مورد آزمایش و یا مدل سازی امواج آبهای عمیق و یا سطحی از موج سازهای مختلف استفاده میشود

وی ادامه داد: از انواع مختلف موج ساز ها می توان به موج ساز لولائی پیستونی اشاره کرد که مکانیزم موج ساز، شامل یک یا تعدادی صفحه در مجاورت هم بوده که توسط عملگرهای الکتریکی و یا هیدرولیکی و بصورت مدار بسته تحریک و از طریق کامپیوتر کنترل می شوند .

وی اظهار داشت: موج ساز مورد نظر با محدوده پریود 5/0 تا 4 ثانیه بوده و امکان ایجاد امواج منظم و نامنظم تا دامنه 25 سانتی متر در آزمایشگاه هیدرولیک دانشکده عمران دانشگاه تهران با موفقیت نصب و راه اندازی شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.