نخستین دانشگاه پزشکی کشور ثبت ملی شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ مجموعه تاریخی فرهنگی پردیس دانشگاه ارومیه که نخستین دانشگاه طب ایران محسوب می شود، با شماره 31402 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی امروز گفت: بعد از انجام عملیات مرمت و بازسازی برخی قسمتهای این بنای مهم برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این مجموعه، پرونده ثبتی آن در سال گذشته تشکیل و به شورای عالی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان مرکزی ارسال شد .

محمد فتحی بیان کرد: پس از بررسی پرونده و احراز شرایط لازم برای ثبت، حکم ثبتی آن به این اداره کل و سایر ادارات و نهادها ابلاغ شد .

وی گفت : مرمت خانه چوبی واقع در محوطه دانشگاه ارومیه به عنوان یک مکان تاریخی علمی با 700 میلیون ریال اعتبار در سال گذشته انجام شد .

وی اضافه کرد: عملیات تقویت سازه و ساخت، رفع خطر، آوار برداری بارهای اضافی سقف و قسمتی از خانه چوبی دانشگاه ارومیه که فرو ریخته بود و نیز اجرای پوشش محافظتی در این زمینه از جمله اقداماتی است که در فرایند مرمت این بنا صورت گرفت .

فتحی اظهار کرد: این بنا متعلق به دوره قاجار بوده و تبدیل به موزه پزشکی و طب در آذربایجان غربی می شود .

مجموعه بناهای پردیس دانشگاه ارومیه به تعداد 13 اثر، در مساحتی به وسعت حدود نه هکتار است و دارای ساختمان های متفاوت با پلان های متفرقه بوده که به صورت پراکنده در محوطه زیبا و باغ مانندی واقع شده است .

بناهای این مجموعه به صورت آجری بوده و بیشتر آنها سقف شیروانی دارد .

در فضای داخلی آن نیز با توجه به کاربری و نوع استفاده، دخل و تصرفات جزیی دیده می شود و برای جلوگیری از فرسایش آجرها به غیر از ساختمان چوبی، از اندود سیمان و سنگ مرمر استفاده شده است .

پردیس دانشگاه ارومیه در خیابان شهید بهشتی یا همان دانشکده ارومیه واقع شده و از جمله ویژگی های بارز این مجموعه می توان به احداث اولین دانشگاه پزشکی، استفاده از معماری مدرن در طراحی ساختمان ها در دوره پهلوی و همچنین وجود درختان کهنسال اشاره کرد .

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کشور ، دانشگاه ، پزشکی ، ملی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.