معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اردبیل گفت: از اجرای فاز نخست طرح غربال‌گری بیماری‌های غیر واگیر در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر استان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ صادق حضرتی در جشن سلامت مدارس اردبیل تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعات ۷۶ درصد از مشکلات سلامت مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر است و به همین منظور سند ملی پیشگیری از بیمارهای واگیر در کشور رونمایی می‌شود.

وی با تأکید به اینکه در این سند عمده بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های روانی، بیماری‌های قلبی عروقی و حوادث مطرح شده است، گفت: در شرایط کنونی بیشترین دلایل مرگ‌ومیر انسان‌ها نه به واسطه بیماری‌های واگیر بلکه از طریق بیماری‌های غیر واگیر است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان زمان مطلوب کنترل بیماری‌های غیر واگیر را از سنین کودکی دانست و گفت: از جمله تحرک فیزیکی حداقل نیم ساعت در روز ضروری است و در تغذیه مناسب، جلوگیری از مصرف روغن و نمک و شیرینی‌ها که اغلب در غذاهای آماده است باید به شکل متعادل مصرف شود.

حضرتی به ضرورت مصرف روزانه پنج وعده سبزی و میوه اشاره کرد و افزود: از جمله راهکارهای کاهش و جلوگیری از دیابت تغذیه مناسب است که نیاز به تحرک، کاهش مصرف نمک و روغن و شیرینی‌ها مورد تأکید است.

وی در ادامه به تداوم اجرای این طرح در مناطق شهری نیز اشاره کرد و افزود: در چند سطح پیشگیری و ممانعت از بیماری و شناسایی به موقع بیماری جهت درمان اقداماتی در دستور کار است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.