هنر انقلاب اسلامی مكتب هنری مبشر و مصلح است و با تغییر زبان خود در تمام دوره ها نقش ایفا می‌كند.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ دكتر مرتضی گودرزی دیباج در همایش اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی كه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، گفت: مكتب هنر انقلاب اسلامی، مبانی نظری، مبدا و معاد دارد و در نقش یك مبشر، تذكر دهنده و مصلح با مردم و دین خود سخن دارد و در تمام برهه های تاریخ زبان عوض كرده، نقش ایفا می كند و جامعه ما همواره به آن نیاز دارد.

وی اضافه كرد: با وجود گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی باید وضعیت خود را نسبت به هنر انقلاب مشخص كنیم.

دیباج ادامه داد: نبود سیستم اطلاع‌رسانی درست، نبود مطالعات و پژوهش‌های لازم و یا عدم چاپ آن‌ها و همچنین نبود حضور رسانه‌های بزرگ موجب شده است مسئله تعهد در محافل و مراكز دانشگاهی و هنری ما به عنوان یك عامل بازدارنده در مسئله خلاقیت مطرح شود. 

وی هنر انقلاب را در مجموعه ای از فعالیت های هنری معطوف به باورهای انقلابی، دینی و مردمی دانست و گفت: این فعالیت ها در ابتدا با نگاه انسانی، مردمی و بعد ها نگاه دینی و اجتماعی شكل می گیرد و تلاش دارد این نگاه را از مجاری مختلف ترجمه و تبدیل به آثار هنری كند.

مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری كشور خاطرنشان كرد: مكتب هنر انقلاب، هنری غیر سفارشی و خودجوش است و می توان گفت با انقلاب اسلامی مردمی ترین تبلور هنری در ایران به وجود آمد كه پیش از آن سابقه نداشت. همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ ایران هنرمند و اثر به میان جامعه آمد و از آن به عنوان یك عملیات فرهنگی اجتماعی و اعتقادی استفاده و در آخر به هنرمند متعهد تبدیل شد.

دیباج خاطرنشان كرد: در لابه‌لای كلام امام خمینی(ره) و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری تعهد از شانه هنر برداشته نمی شود و تاكید بر هنر متعهد فاخر فراوان است، اما متاسفانه این واژه ها در محافل هنری ما بازیابی نمی شود.

وی افزود: با وجود اهمیت جدی این مكتب هنری، مسئولان ما در تمام حوزه ها در حالی كه می توانند از آن به عنوان پایه و اصل جدید حوزه فكری و اعتقادی استفاده كنند نسبت به آن بی توجه هستند. هنر متعهد بری تبدیل شدن به یك جریان اصیل نیازمند حمایت سیستماتیك است كه باید توسط اهل آن انجام شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار