ورزش یکی از مهم ترین حوزه های تأثیرگذار در عملی کردن اقتصاد مقاومتی است.

نقش ورزش در اقتصاد مقاومتی به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان سال 1395 به عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار امسال انختاب شد تا نشان دهد که مردم و مسئولان کشور باید در همه حوزه‌ها، موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان سرلوحه کار خود مد نظر قرار دهند و در این زمینه، حوزه ورزش، به عنوان یک حوزه بسیار تأثیرگذار و مهم، نقش غیرقابل انکاری را به خود اختصاص داده است و یکی از اصلی ترین حوزه های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
 
در واقع، اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون‌زای برون‌گرا به شمار می‌رود تا پایداری اقتصادی کشور و جلوگیری از آسیب‌پذیری اقتصاد آن را فراهم کند.
 
امروزه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک باور و یک حقیقت مطلوب در بسیاری از جوامع در شرایط خاص مورد استفاده قرار گرفته و بستری برای خودکفایی اقتصادی و پایداری اقتصادی به شمار می‌رود که این بستر، زمینه تأثیرناپذیری از تحریم‌ها، تهدیدها و آسیب‌ها را فراهم می‌کند و به طور قطع به سود کشور و به خصوص ورزش است.
 
اهمیت توجه به جایگاه ورزش در حوزه اقتصاد مقاومتی
 
بدون شک وقتی موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، همه ابعاد جامعه در آن دخیل هستند و یکی از اصلی ترین حوزه های آن ورزش است.
 
از آنجا که رهبر معظم انقلاب این موضوع را به عنوان یک ضرورت و "باید" اساسی در سال 95 مطرح کرده‌اند، به طور طبیعی اجرای آن در حوزه ورزش اهمیت بسیاری داشته و قابل تأمل است و می بایست تمامی مسئولان ورزش کشور در درست عمل کردن به این امر تلاش کنند.
 
اقتصاد مقاومتی در ورزش مبناهای های زیادی دارد که به شرح زیر است:

1- ساخت و ساز ورزشی، یکی از مبناهای اقتصاد مقاومتی
 
یکی از این موارد رعایت اقتصاد مقاومتی حوزه ساخت و ساز مکان های ورزشی است. مسئولان ورش کشور می بایست در این زمینه قوی‌تر عمل کند تا با وجود امکانات و زمین های ورزشی دیگر تیم ها و باشگاه های کشورمان برای برگزاری اردوهای تدارکاتی به دیگر کشورهای عربی و یا حتی اروپایی نروند تا ارز از کشورمان خارج نشود ، بدون شک برای رسیدن به این مسئله و تحقق اقدامات لازم در این زمینه، باید برخی محتواهای علمی تدریس شده در حوزه مهندسی ورزش کشور را تغییر دهیم تا هرچه سریعتر در این حوزه پیشرفت کنیم.
 
2- ضرورت ایجاد محدودیت برای تعداد بازیکنان خارجی:
 
در فوتبال کشورمان امروزه بازیکنان خارجی زیادی حضور دارند که برخی از آن ها بی کیفیت و تنها به دلیل پول گرفتن وارد کشورمان شدند و بی مدبری مدیران باشگاه ها سبب شده تا دلالان فوتبال خیلی راحت بازیکنان دسته دومی اروپا را به باشگاه های ایران آورده و تنها پول را از کشورمان خارج کنند. برای محدودیت ورود بازیکنان خارجی می بایست  بیشتر به نیروهای بومی اهمیت داد تا در ورزش کشورمان مربیان و بازیکنان بومی رشد کرده و بتوانیم از استعدادهای آن ها استفاده کنیم.

همچنین دیگر نکته آن است که تا حد امکان از ورود بازیکنان و مربیان فاقد صلاحیت جلوگیری کنیم تا دیگر محتاج آن ها نباشیم.

دیگر نکته مهم ایجاد دانشکده‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال، کاراته و سایر رشته‌های ورزشی به طور اختصاصی در دانشگاه‌ها است که می تواند استعداد مردم و ورزشکاران کشورمان را پرورش داده تا یکی از قدم‌های مهم و آینده دار را در حوزه اقتصاد مقاومتی و ورزش کشورمان برداریم .

در همین باره گفتگویی کردیم با آرش شکر ریز کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان:

وی در این باره گفت:

پس از اینکه سال 1395 به عنوان  "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار امسال انتخاب شد ، بدیهی است تمام مردم و مسئولان کشور بایدتلاش کنند تا ارز را در کشورمان نگه دارند و از هزینه های اضافی پرهیز کنند.

اولین نکته برای عمل کردن به اقتصاد مقاومتی در ورزش، برگزاری اردوها در کشورمان به جای کشورهای خارجی است. در ایران کمپ های بروجرد، کردان،چادگون، لواسانت، سرین اردبیل و دیگر کمپ های تمرینی وجود داردکه بسیار از امکانات بالایی برخورد دار است و می تواند جایگزین خوبی برای کشورهای عربی و اروپایی باشد و همچنین از خروج ارز از کشورمان نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: استعدادها زیادی را در ورزش کشورمان و به خصوص فوتبال داریم پس نیازی نیست به بازیکنان خارجی روی بیاوریم و آن ها را جذب کنیم. بازیکنان خارجی می بایست 20 تا 30 درصد کیفیت بالاتر نسبت به بازیکانان ایرانی داشته باشند تا آن ها را نیمکت نشین کنند اما در حال حاضر بازیکنان خوب خارجی در کشورمان فعالیت نمی کنند و تناه دلیل حضور آن ها در باشگاه های کشورمان ، دلالان وابسته به باشگاه ها هستند.

شکر ریز اضافه کرد: حضور بازیکنان خارجی هیچ کمکی به فوتبال کشورمان نمی کنند زیرا پس از خروج شان از ایران به فیفا شکایت می کنند و سبب کسر امتیاز از باشگاه موردنظرشان می شوند. تنها راه حل برای جذب خوب ازیکنان خارجی ، تشکیل کمیته فنی است تا با کارشناسی روی بازیکن ، وی جذب باشگاه شود.

کارشتاس حقوقی کشورمان در پایان گفت: راهکار های زیادی برای جلوگیری از خروج ارز از کشورمان وجود دارد که به شرح زیر است:
 
1- ایجاد کمپ های تمرینی وامکانات در استان های کشورمان برای برگزاری اردوهای پیش‌فصل و میان‌فصل در داخل کشور.

2- یکی دیگر از حوزه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در اقتصاد مقاومتی حوزه پزشکی ورزشی است ، با داشتن کلینیک‌های پزشکی ورزشی قوی، آسیب‌دیدگی ها را می توان در سریعترین زمان ممکن کاهش داده و دوران درمان را کوتاه کنیم تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن از ورزشکار مصدوم بیشترین بازپروری را داشته باشیم.  
 
3- البسه ورزشکاران نیز دیگر نکته مهم در حفظ ارز در کشورمان است که امیدوارم به این موضوع نیز رسیدگی زیادی شود تا دیگر ورزشکاران کشورمان و به خصوص فوتبالست ها به جای استفاده از آل اشپورت از البسه وطنی کشورمان استفاده کنند. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار