مواضع روز گذشته ایران و روسیه درخصوص افزایش سقف تولید نفت، بهای جهانی این ماده ارزشمند را کاهش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بهای جهانی نفت اوایل امروز - پنجشنبه - با افزایش نگرانی‌ها نسبت به تولید مازاد بر نیاز کشورهای تولیدکننده بار دیگر با کاهش روبه‌رو شد.

بر همین اساس، بهای نفت برنت با 44 سنت کاهش نسبت به روز گذشته امروز به 45.36 دلار در هر بشکه رسید. 

شاخص نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» نیز به همین ترتیب پس از آنکه سازمان اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش 2.1 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت طی هفته گذشته در بازار خبر داد، با 40 سنت کاهش در مرز 43.78 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

روسیه دیروز چهارشنبه به فاصله تنها چند روز پس از شکست نشست دوحه برای کاهش نسبی سطح تولید نفت اعلام کرد که آمادگی دارد سقف تولید نفت خود را به یک "رکورد تاریخی" برساند.

«الکساندر نواک» - وزیر نفت روسیه – مدعی شد که کشورش می‌تواند سطح تولید نفت خود را از رقم کنونی 11 میلیون بشکه در روز به 12 یا حتی 13 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

همچنین، ایران نیز که در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی مصمم به کسب سهم از دست رفته خود در بازار نفت است، روز گذشته بار دیگر تکرار کرد که قصد دارد میزان تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند.

آژانس بین‌المللی انرژی در پی اعلام آمادگی این کشورها برای افزایش تولید نفت اعلام کرد که در صورت تحقق این وعده‎ها، برقراری موازنه در بازار نفت مشروط بر آنکه بحران جدیدی گریبانگیر اقتصاد جهان نشود، دستکم تا سال 2017 به طول خواهد انجامید. 

با توجه به ابراز تمایل روسیه و کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه - بویژه ایران و عربستان - برای افزایش سطح تولید نفت خود، شرکت‌های نفتی آمریکا اکنون از نقش مهمی در کنترل بازار نفت برخوردارند؛ چراکه با توجه به چند میلیون بشکه نفت مازادی که روزانه از سوی این کشورها به بازار عرضه خواهد شد، ایجاد موازنه میان عرضه و تقاضا برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت منوط به کاهش سطح تولید نفت آمریکا خواهد بود.


انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار