با فرا رسیدن فصل تابستان خطر گرمازدگی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند افزایش یافته و این افراد در صورتیکه موارد خود مراقبتی و بهداشتی را به درستی رعایت نکنند دچار گرمازدگی خواهند شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ گرمازدگی ناشی از اختلال در سیستم تنظیم کننده دمای بدن است که می‌تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن باشد.
 گرمازدگی از درجه خفیف تا شدید متغیر است و در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ شود. هنگام فعالیت فرد در هوای گرم و مرطوب بدن برای حفظ دمای خود شروع به تعریق می‌کند و آب و املاح خود را از دست می‌دهد که این امر موجب بروز اختلال و دردهای عضلانی شده که به آن گرفتگی عضلانی ناشی از گرما می‌گویند.
با شدید‌تر شدن تعریق، آب بدن کاهش می‌یابد و دمای بدن بالا رفته و به حالت کم آبی دچار می‌شود که سردرد و سرگیجه را به دنبال داشته که به این حالت خستگی گرمایی می‌گویند. با تدوام این روند بدن دچار کمبود شدید آب و افزایش دما شده و در فعالیت و سطح هوشیاری وی اختلال ایجاد می‌شود که در این حالت فرد دچار حمله گرمایی شده و حتی ممکن است به مرگ وی منجر شود.
در این حالت بدن فرد گرمازده جهت تبادل دما با محیط به صورت لحظه‌ای سرد شده و ضمن کاهش خون رسانی به مغز با افت ناگهانی فشار خون مواجه خواهد شد و در این حالت سطح هوشیاری فرد گرمازده کاهش یافته و دچار غش یا سنگ کوب ناشی از گرما می‌شود.
 محققان می‌گویند گرمازدگی زمانی بروز می‌کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد می‌شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نیست، از این رو تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می‌شودگرمازدگی در مناطق گرمسیری بیشتر به چشم می‌خورد.
 همچنین مردان بیش از زنان مستعد ابتلای به گرما زدگی هستند. علت این امر عرق کردن بیشتر مردان و همچنین از دست دادن سریع‌تر آب بدن در مقایسه با زنان استپزشکان توصیه می‌کنند که مردم در هوای گرم تابستان از مایعات و آب میوه زیاد استفاده و از مصرف قهوه، چای و انواع کولا‌ها خودداری کنند زیرا این مواد باعث از بین رفتن بیشتر آب بدن می‌شوندهمچنین پزشکان استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها را درتابستان به جای غذاهای پرچرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا بسیار ضروری می‌داننددکتر «محمد مقدری» پزشک عمومی گفت: از عوارض گرمازدگی، درد، ‌ گرفتگی عضلانی و خستگی است که این عوارض به علت از دست دادن آب و نمک بدن به وجود می‌آید. حمله گرمایی از دیگر عوارضی است که بر اثر از دست دادن مکانیسم تنظیم گرمایی بدن خودش را نشان می‌دهد و شخص بیمار حتی ممکن است دچار خواب آلودگی و اغما شود.
وی افزود: شخصی که دچار گرمازدگی می‌شود باید تا ۱۲ ساعت از هرگونه فعالیتی اجتناب کند. این بیمار اگر دچار گرفتگی و درد عضلانی بود، باید به وی آرامش داد تا بتواند از این درد راحت شوددکتر مقدری در مورد استفاده از «خاکشیر» در فصل گرما برای جلوگیری از گرمازدگی گفت: استفاده از خاکشیر یخ زده با شربت آبلیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است زیرا خاکشیر دارای ماده‌ای ضد میکروبی است که در هوای سرد، پایدار و فعال می‌شود.
وی توضیح داد: خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه‌ با خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت اسهال آور است.
 این داروی گیاهی مورد تأیید پزشکان سراسر دنیا استاین پزشک در مورد اثرات گرمازدگی گفت: بیمار گرمازده‌ای که دچار درد و گرفتگی عضلانی است پوستش خنک و مرطوب و فشار خونش به احتمال پایین می‌آید و درمان آن دادن آب و نمک به وی است.
وی خاطرنشان کرد: گرفتگی عضلانی بیشتر در عضلات بازو، ران و شکم به خاطر خروج بیش از حد نمک در حین تعریق شدید یا کاهش جذب نمک به وجود می‌آید.
مقدری ادامه داد: نباید بیماری که دچار گرفتگی عضلانی شده را ماساژ داد، این ماساژ می‌تواند درد را افزایش دهد. بهترین راه حل برای رفع این نوع گرمازدگی حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب است که باید در هر ۱۵ دقیقه نصف لیوان به آرامی به بیمار داده شودوی توصیه کرد که مردم در تابستان توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشند و در این راستا نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از مؤثر‌ترین عوامل برای پیشگیری از گرمازدگی استبه گفته وی فردی که در محیط بسیار گرم مشغول به انجام فعالیت‌های شدید بدنی باشد، دچار اختلالات شدیدی خونی می‌شود، زیرا تجمع خون در عروق پوستی و کاهش خون رسانی به اندام‌های اصلی رخ می‌دهد و در عین حال عرق زیاد هم باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب و نمک بدن می‌شود و اگر آب از دست رفته جایگزین نشود جریان خون کاهش می‌یابد و این امر بر روی مغز، قلب و ریه تاثیر می‌گذارد.
این پزشک افزود: همچنین فرد دچار سردرد، سرگیجه، تهوع و ضعف، کاهش‌ هوشیاری‌ به‌ میزان‌ کم‌ و بی‌اشتهایی می‌شود از این رو شخص گرمازده را باید به یک اتاق خنک برد، وی را وادار کرد تا دراز بکشد، پا‌هایش را بالا و سرش را پایین بیاورد تا جریان خون کافی به مغزش برسد.
این پزشک در مورد کمک‌های اولیه به بیمار دچار حمله گرمایی گفت: بدن شخصی که دچار حمله گرمایی شده است باید به سرعت سرد شود ازاین رو می‌توان بیمار را در ملحفه‌هایی که با آب سرد مرطوب شده، ‌پوشاند و در حین انتقال، ‌ وی را مرتبا باد زد.
ایده آل‌ترین راه این است که کل‌ بدن‌ بیمار را سریعا درحمام‌ آب‌ و یخ‌ قرار داد و یخ‌ بر روی پوستش‌ بگذاریم دکتر مقدری یاداور شد: عمل سرد کردن در زیر دست‌‌ها، دورگردن‌ و اطراف‌ قوزک‌ها‌ باید ادامه داده شود تا عروق‌ بزرگ‌ سطحی‌ خنک‌ شوند.
 این کار تا زمانی که دمای بدن بیمار به ۳۷ یا ۳۸ درجه برسد، ‌ باید ادامه پیدا کندوی در مورد استفاده از آب برای جلوگیری از گرمازدگی گفت: متاسفانه مردم فکر می‌کنند که نوشیدن آب به تنهایی برای بدن کافی است اما باید بدانند که در هنگام عرق کردن علاوه بر دفع آب بدن، نمک نیز دفع می‌شود.
 پس خوردن آب به تنهایی برای بدن کافی نیست و باید در عین حال توجه کرد که استفاده زیاد از نمک هم توصیه نمی‌شود.
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.