قرارداد وزارت علوم برای دستیابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اقدامات وزارت علوم برای همكاری با وزارت نفت به منظور دستیابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان را شرح داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همكاری مستمر دانشگاه‌ها و صنعت نفت در راستای رفع نیازهای كشور‌، كمك به برنامه‌های توسعه صنعت نفت و تمركز بر موضوعات اصلی ازدیاد برداشت نفت، از جمله آثار موافقت نامه مشترك وزارت علوم و وزارت نفت است.

وی افزود: برای اجرایی شدن این تفاهم نامه و در راستای تقویت همكاری‌های دانشگاه‌ها و شركت‌های نفتی، كارگروه نفت و انر‍‍ژی در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و دبیرخانه كلان پروژه‌های نفتی در وزارت علوم ایجاد شد.

احمدی اظهارداشت: در دانشگاه‌های همكار با وزارت نفت، ساختار سازمانی طرح توسعه ازدیاد برداشت نفت ایجاد شده و راه اندازی و یا تقویت پژوهشكده‌های نفت آنها در برنامه قرار گرفته است؛ نقشه راه ازدیاد برداشت نفت، تدوین و دانشگاه خارجی همكار و شركت‌های پشتیبانی داخلی نیز تعیین شده اند.

احمدی با اشاره به هدف این قراردادها عنوان كرد: نتیجه و هدف اصلی قردادهای نفتی؛ تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی كشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی كشور، افزایش سهم  تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دست یابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به جایگاه و نقش پژوهش و فناوری در اقتصاد دانش بنیان و عزم جدی وزارت علوم و وزارت نفت در پیشبرد این حركت بزرگ، افزود: نبود نگرش پژوهشی به قراردادهای مشترك دانشگاه‌ها و بخش نفت در برخی زیر مجموعه‌ها از جمله موانع و مشكلات میان دانشگاه‌ها و وزارت نفت است.

وی بیان کرد: باید ساختار چابك و فرآیندهای ساده‌ای برای همكاری شركت‌های تابعه نفت و میادین نفتی با دانشگاه‌ها ایجاد شود و شركت ملی نفت به عنوان یكی از طرف‌های قرارداد، نقش مهمی در تعیین و تبین سیاست‌ها، تدوین برنامه‌ها و هدایت شركت‌های تابعه برای دست‌یابی به اهداف این قراردادها ایفا كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار