مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شیوع 10 تا 24 درصدی اختلالات گفتاری در کشور گفت: شناسایی زودهنگام این دسته از اختلالات روند درمان را تسریع می بخشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، دکتر داود سبحانی به مناسبت روز ملی گفتار درمانی با تاکید بر شناسایی زودهنگام اختلالات گفتاری افزود:ایجاد اشکال در نحوه گفتار و يا ناتواني در درك گفته هاي ديگران مي تواند موجب اختلال در روابط اجتماعي فرد مبتلا گشته و مانعي در راه پيشرفت وی و شكوفائي كامل توانائي ها و استعدادهاي بالقوه اش شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بی توجهی به درمان اختلالات گفتاری،مي تواند صدمات روحي و عاطفي و رفتارهايي نظيرگوشه گيري، پرخاشگري و در نهايت تزلزل بهداشت رواني فرد و خانواده را در پي داشته باشد.
مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آسيب هاي گفتار و زبان متنوع بوده و از كودكي تا بزرگسالي مشاهده مي شود گفت: لكنت،اختلالات تلفظي، اختلالات گفتار وزبان در كودكان داراي مشكل يادگيري زبان و كودكان كم شنوا،عقب مانده ذهني، اتيستيك و همچنین بيماران سكته مغزي و اختلالات گفتاري و بلع ناشي از فقدان حنجره و آسيبهاي آن از جمله این اختلالات به شمار می رود.
دکتر سبحانی با بیان اینکه شیوع اختلالات گفتاری به طور کلی در مطالعات مختلف و در ایران 10 تا 24 درصد گزارش شده است افزود: با انجام طرحهایی نظیر غربالگری اختلالات گفتار و زبان می توان آموزش همگانی را گسترش داد و از بروز آسیب های ناشی از این اختلالات جلوگیری کرد.
مدیر گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم پیراپزشکی ضمن تبریک فرا رسیدن روز گفتار درمانی به جامعه پرتلاش گفتار درمانی افزود : به منظور افزايش سطح آگاهي عمومي، ايستگاه هاي مشاوره و اطلاع رساني گفتار درماني در بیمارستانهای امام رضا (ع) ، بیمارستان قائم(عج) و بیمارستان دکتر شیخ  با حضور دانشجويان گفتار درماني  برگزار می شود.
انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب بود در مورد درمان لکنت مطالبی عنوان می شد