مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: در این کارگاه هم اندیشی جايگاه ويژه سازمانها، پيمانهاي بين المللي در فرآيند احياء و نجات تالاب هامون و اهميت و جايگاه كنوانسيون حفاظت از تالابها و اهميت ثبت تالاب در فهرست ذخيره گاههاي زيست كره در اين كارگاه مورد بحث و بررسي حاضران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محمودي افزوذ: با همراهي جايگاه پيمانها و سازمانهاي بين المللي با همه توان و ظرفيت منطقه اي زمينه سرعت بخشي به نجات تالاب هامون فراهم مي شود.
وي ادامه داد: كارگاه هم انديشي جايگاه سازمانها، كنوانسيونها و برنامه هاي بين المللي در نجات و احياي تالاب هامون در زابل با سه مصوبه به كار خود پايان داد.
تالاب هامون از سه درياچه كوچك به نام هاي هامون پوزك (مياني)، هامون صابوري (شمالي) و هامون هيرمند تشكيل شده است كه در زمان وفور آب به هم متصل مي شوند و درياچه هامون را تشكيل مي دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دليل قرار گرفتن در مركز مناطق كويري و نيمه كويري كشورهاي ايران و افغانستان، تنها مامن زيست پرندگان مهاجر شرق كشور است و تاكنون بيش از 183 گونه پرنده در درياچه هامون مشاهده شده است.
بيش از100 گونه جانوري از جمله گراز، گربه وحشي و روباه نيز در حواشي اين درياچه زيست مي كردند كه قطع جريان آب هيرمند به مرز ايران، كمبود نزولات آسماني، خشكيدن هامون و در نهايت بروز خشكسالي و استمرار آن در 18 سال گذشته باعث شد مهاجرت پرندگان و حيات جانوران در اين منطقه به مخاطره بيافتد.
انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.