چقدر سخت است شنیدن داستانی که با این جملات شروع شود، وقتی که چشم نداری ببینی ،انگشتان پاتو قطع کردن ، سخت است دیگر سخت .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ می گوید حیف انگشتان پایش را می گوید که دیگر نیست، چشمش را که دیگر سو ندارد .
این داستان زندگی خانم صادقی است : 20 سال است که دیابت دارد و به دلیل این بیماری بینایی اش را از دست داده و 4 انگشت پای چپش هم قطع شده است .
دیابت ، بیماری خاموش


دخترش هم می گوید که مادرش هر روز باید انسولین تزریق و برای انجام امور روزانه یک نفر باید او را همراهی کند .

خانم جهانیان هم بیمار دیابتی دیگری است که هر دو کلیه اش را از دست داده .

او 24 سال است که دیابت دارد .

اقای رمضانی  با لحنی ارام و دستانی لرزان می گوید : سمت چپش لمس شده ، بینایی اش در حال کم شدن است و نارسایی کلیه  هم دارد .

اینها  تنها بخش کوچکی ازمشکلات دیابتی هاست .

ملاقات این  بیماران بهانه ای شد تا امار مبتلایان به دیابت را در استان قزوین جویا شوم .

* استان قزوین جز 5 استانی است که دیابت در ان شایع است.

به گفته دکتر راحله صادق ، کارشناس مسوول بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت استان  10 و 7 دهم درصد جمعیت شهری و رو ستایی استان ، دیابت اشکار دارند که مهمترین دلیل شیوع دیابت در قزوین ، خوردن زیاد شیرینیجات بعنوان یک رسم است .

دکتر راحله صادق می گوید : استانهای قم ، یزد ،  اصفهان و تهران از دیگر استانهایی است که شیوع و بروز دیابت در ان ها زیاد است .

وی همچنین گفت : دیابت در نیمی از جمعیت هم ، ناشناخته و نهفته است ، بنابراین همه ی مردم مخصوصا جمعیت بالای 35 سال حتما ازمایش قند خون را انجام بدهند .

دکتر صادق  کاهش وزن ، افزایش حجم ادرار  و مصرف زیاد مایعات و آب را از جمله علایم دیابت بیان کرد و گفت : در صورت داشتن این علایم حتما ازمایش دهید .

به گفته دکتر راحله صادق : دیابت دو نوع است ، دیابت نوع یک و دو .

دیابت نوع یک ژنتیکی است و اگر یکی از والدین به دیابت مبتلا باشد ، احتمال ابتلا فرزند انها به دیابت 15 درصد و اگر هردو دیابتی باشند بیش از  25 درصد است .

دکتر صادق اضافه کرد : دیابت نوع دو، شایع تر است و عوامل محیطی در ان دخیل اند  .

وی چاقی ، کم تحرکی و تغذیه نا سالم  را از جمله عوامل خطر مرتبط با دیابت بیان کرد .

دکتر صادق گفت : دخانیات هم می تواند عاملی برای دیابت باشد .

وی افزود : از بین 25 هزار نفر غربالگری شده داخل شهر ، 76 درصد انها حداقل یکی از عوامل خطر را داشتند ، یعنی یا چاقند ، یا کم تحرکند ، یا تغذیه نا سالم دارند و  یا دخانیات مصرف می کنند.

دکتر عبداله دیده بان فوق تخصص غدد هم در موردعوارض کشنده این بیماری  می گوید : مرض قند  در دراز مدت منجر به نارسایی کلیه ، در گیری اعصاب ، چشم و عروق می شود .

دکتر دیده بان اضافه کرد : دیابت در سیستم ایمنی بدن هم تاثیر دارد و ترمیم زخمها را به تعویق می اندازد ، زخم  پیشرفت می کند و منجر به قطع عضو می شود .

وی به سرعت گسترش این بیماری در دنیا اشاره کرد و گفت : دیابت ازجمله بیماریهایی است که به راحتی قابل پیشگیری است .

دکتر دیده بان  افزایش فعالیت بدنی ، ورزش منظم ، مصرف غذاهای پر فیبر مثل میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای پر انرژی و چرب را از جمله راههای اسان پیشگیری از دیابت بیان کرد .

شعار امسال هفته سلامت غلبه بر دیابت انتخاب شده است ، تحقق این شعار سخت نیست کافیست سبک زندگیمان را تغییر دهیم و اگاهیهایمان را به رفتار تبدیل کنیم .
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار