اهواز؛

صادرات 354 میلیون دلاری به عراق

سهم ما از بازار عراق 17 درصد می‌باشد و مواد غذایی، کاشی و دیگر مصالح ساختمانی از بیشترین صادرات کالا به این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: با توجه به کاهش کل صادرات کشور 4 درصد کاهش صادرات به عراق داشتیم كه از علل آن مي‌توان به کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش توان خرید عراق و موارد دیگر اشاره کرد.

شهلا عموري افزود: در سال 94، 354 میلیون دلار آمار صادرات به عراق بوده است که نسبت به سال 93، 6 درصد افزایش از لحاظ وزني و 35 درصد افزايش از نظر ارزشي داشتیم.

عموری اظهار داشت: مشکلات این بازارچه به سه دسته مشکلات ساختاری و مدیریتی و مشکلات و مسائل دستگاه‌های خدماتی و مسائل زیرساختی تقسیم می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصريح كرد: در مورد مشکلات ساختاری و مدیریتی می‌توان به وجود ناهماهنگی میان دستگاه‌های مدیریتی اشاره کرد که اين مساله لزوم توجه اساسی به ایجاد مدیریت واحد و سازمان دهی شده را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: تعدد مراجع تصمیم گیرنده، عدم کارایی مناسب در سیستم حمل و نقل، عدم نظارت مناسب بر تخلیه و بارگیری، بستن مرز از سوی عراق در ساعات بخصوص، کمبود نیروي انسانی کارآزموده جهت تخلیه و بارگیری، نامناسب بودن توزیع کارگران جهت تخلیه بارانداز، کمبود شعب بانک، عدم وجود مرکز آتش نشانی و مرکز فوریت‌های پزشکی و نارضایتی تجار از نحوه واگذاری غرفه‌ها از جمله مشكلات اين پايانه است.

وي بيان كرد: اختلال در شبکه اینترنت، آسفالت نبودن محوطه بارانداز، نبود دستگاه X - RAY جهت کنترل کامیون‌ها، عدم تناسب فضای بارانداز با حجم کالا، مشترک بودن درب ورود و خروج کامیون‌های ایراني، عدم وجود دوربین مدار بسته، عدم روشنایی بارانداز و کمبود گاز و آب از دیگر مشکلات این بازارچه محسوب مي‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به نارضایتی تجار از نحوه واگذاری غرفه‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه محوطه دوم بارانداز خاکی است، ذرات سیمان و گرد و غبار به هوا می‌رود و هیچ اقدامی جهت پاکسازی محیط و حفظ سلامت افراد انجام نمی شود. همچنین استفاده از کارگران کم و سن برای تخلیه بار موجب ایجاد مشکلات و تبعاتی شده است.

عموری اظهار کرد: در پیش جلسه‌ای که برای جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت تشکیل شد، پیشنهاداتي برای پایانه مرزی چذابه مطرح شد که مدیریت واحد جهت یکپارچگی واحدهای مستقر، تامین و نصب دوربین مدار بسته، جداسازی درب ورود و خروج کامیون ها و محل تخلیه و باراندازی کالاها، ساماندهی و نظارت بیشتر بر کارگران از طریق شهرداری بستان، تامین روشنایی در شب توسط شرکت توزیع برق، تامین آب بهداشتی توسط اداره کل آبفا استان، رفع مشکلات اینترنت و مخابرات دشت آزادگان، تامین امکانات رفاهی و بهداشتی جهت استفاده تجار، واگذاری غرفه‌های موجود به تجار برخی از این پیشنهادات بوده است.

وی تصریح کرد: در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان یکسری مصوبات داشته‌ایم که تشکیل کارگروهی به ریاست نماینده استاندار جهت بررسی مسایل و مشکلات پایانه چذابه یکی از مصوبات بود که اجرایی نشد. همچنین یکسری دیگر از این مصوبات نيز انجام نشده است.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.