برخی ادبای برجسته دنیای عرب معتقدند شکسپیرِ انگلیسی ریشه شرقی دارد و عرب است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، بدون شک "ویلیام شکسپیر" یکی از برجسته ترین نمایشنامه نویسان انگلیس  است. درباره مرتبه بالای ادبی این نمایشنامه نویس کافی است به ذکر سخن "وینستون چرچیل" -- نخست وزیر اسبق انگلیس -- اکتفا کنیم. چرچیل گفته بود: "اگر به ما بگویند بین تمام مستعمره ها و اشعار شکسپیر یکی را انتخاب کنید، بدون شک آثار شکسپیر را حفظ خواهیم کرد."

اگرچه در حدود 400 سال از فوت این نمایش نامه نویس مشهور می گذرد، نام وی همچنان مورد بحث و اختلاف نظر بسیاری است. در این که نام خانوادگی این نمایش نامه نویس، شکسپیر است هیچ شکی نیست؛ ولی  ادعاهای مطرح شده در این خصوص در نوع خود جالب و خواندنی است.

"معمر قذافی" -- دیکتاتور سرنگون شده لیبی -- معتقد بود شکسپیر عرب است و نام وی مهر تأییدی است بر این ادعا. قذافی در این باره گفته بود: "این مسأله کاملا مشخص است .shake  يا شيك همان شيخ است و speares   یا سپیر همان زبیر است یعنی شیخ زبیر یا شیخ زبیر بن ولیم (ویلیام)  یا ولیم بن شیخ زبیر. این قضیه معلوم است و هیچ شکی در آن نیست."

پیش از قذافی، یکی از بزرگترین اساتید ادبیات عرب در لندن به نام "صفا خلوصی" اعلام کرده بود کلمه شکسپیر در زبان انگلیسی معنایی ندارد. شکسپیر ریشه شرقی دارد. پدر او از اهالی بصره است و نامش شیخ زبیر است.

دکتر "کمال ابو دیب" -- منتقد سوری مشهور و استاد دانشگاه لندن – نیز در مقاله ای که در سال 2010 منتشر کرد، نوشت: " شکسپیر اهل یک روستای کوچک در شمال سوریه است."

نحوه نوشتن نام این نمایشنامه نویس مشهور نیز بسیار موضع جدل بوده است و به بیش از 80 شکل نوشته می شود.
تحلیل جالب معمر قذافی از نام شکسپیر/ وقتی شکسپیر عرب می شود!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب قذافی راست میگه دیگه شیخ عرب هست
آخرین اخبار