ذخایر سدهای استان 24 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، حجم مفید ذخایر سدها در پایان فروردین ماه را حدود ۸۲ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این ذخایر در مقایسه با زمان مشابه در دوره دراز مدت ۱۰ سال، ۲۴ درصد کاهش یافته است.

فیروز شکیبا با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تاثیرچندانی در افزایش ذخایر سدهای استان نداشته است، گفت: در بارش های اخیر به دلیل عدم تمرکز بارندگی در حوضه آبریز سدها و جاری نشدن رواناب مناسب در رودخانه‌های منتهی به سدهای استان، این بارش ها موجب افزایش ذخایر سدها نشده است.

وی اظهارداشت:‌ شدت کم بارش و پراکندگی زمانی آن، برای کشت دیم مناسب بوده و بخش زیادی از بارندگی صرف تامین رطوبت خاک شده است.

شکیبا ، حجم مفید آب موجود در سد شیرین‌دره را 52 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت:‌ ذخیره این سد در مقایسه با زمان مشابه در دوره دراز مدت 28 درصد کاهش یافته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه ذخایر سدهای اسفراین و چری نیز در مقایسه با دوره یاد شده به ترتیب 46 و 33 درصد کاهش یافته است،‌ افزود:‌ حجم ذخایر آب قابل استفاده سدهای شیروان، اسفراین و چری در شرایط کنونی به ترتیب 19، 10 و یک میلیون متر مکعب است.

وی افزود: 6 سد ساخته شده در استان توان ذخیره 250 میلیون مترمکعب آب و توان تنظیم سالانه 165 میلیون مترمکعب را دارند و 20 هزار و 670 هکتار زمین کشاورزی و باغ، تحت پوشش شبکه های آبیاری این سدها است.

وی با اعلام تداوم روند شرایط کم آبی در سال جاری از کشاورزان و بهره برداران پایین دست سدهای استان خواست تا کشت بهاره و تابستانه امسال را با توجه به تداوم کمبود منابع آب، برای کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، برنامه‌ریزی کنند تا دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/آ

برچسب ها: بجنورد ، کاهش ، ذخایر ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.