کوچ عشایر استان سمنان در حال حاضر بویژه عشایر ساکن در شرق استان آغاز و تعدادی از آنها نیز در برخی مناطق میان‌بندمستقر شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مدیر امور عشایری استان سمنان  با بیان اینکه کوچ اکثر عشایر به‌صورت پیاده در حال انجام است، گفت: تعدادی از عشایر نیز که در مناطق قشلاقی خشک و کم‌علوفه مستقر بودند به ناچار به‌صورت مکانیزه و از طریق خودرو در حال کوچ هستند.

حشمت‌الله جدیدی با اشاره به مزایای کوچ پیاده عشایر، افزود: کوچ پیاده تا حد بسیار زیادی هزینه تولید را در بین عشایر پایین می‌آورد چرا که بسته به دور یا نزدیک بودن ییلاق گاه تا حدود یک‌ماه از مراتع میان‌بند استفاده می‌کنند در حالی که در کوچ مکانیزه عشایر ناچارند علوفه مورد نیاز دام‌ها را به‌صورت دستی تامین کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مناطق قشلاقی این استان و از جمله در مناطق عشایری بیارجمند وضعیت بارندگی‌ها چندان مناسب نبوده، تصریح کرد: همین امر سبب شد که حتی برخی از عشایر پیش از موعد کوچ خود را آغاز کنند چرا که مراتع آنها از پوشش گیاهی مناسب برخوردار نبود.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه امسال وضعیت مراتع در ییلاقات استان بسیار مناسب است و با بارش‌هایی که فروردین‌ماه انجام شد، وضعیت مراتع بسیار خوب است و پیش‌بینی می‌شود که عشایر برای تعلیف دام‌های خود با مشکل جدی روبرو نباشند.

جدیدی همچنین از مهیا شدن مسیر کوچ و مرمت ایل‌راه‌ها در این استان خبر داد و گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده، مشکلی پیش روی فرآیند کوچ در استان وجود ندارد.
انتهای پیام/ ه

برچسب ها: کوچ ، عشایر ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.