دبير كميسيون برنامه‌ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان آذربايجان شرقي از افزايش 34 درصدي كشفيات قاچاق در اين استان در سال گذشته نسبت به سال 93 خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛چمني گفت: ارزش ريالي كالاهاي قاچاق كشف شده در استان در سال گذشته 382 ميليارد ريال بود كه نسبت به سال 93 افزايش 34 درصدي را نشان مي دهد.

وي افزود: در سال گذشته دو هزار و 812 پرونده قاچاق در اين استان تشكيل و دو هزار و 542 نفر در اين ارتباط دستگير شده‌اند كه هم در تعداد پرونده‌ها و هم تعداد متهمان شاهد كاهش 31 درصدي نسبت به سال 93 هستيم.

چمني اظهار داشت: اين كاهش با وجود افزايش كشفيات قاچاق نشان مي‌دهد كه توجه كميسيون و دستگاه‌هاي مسئول به سمت محموله‌ها و باندهاي بزرگ قاچاق است.

وي خاطرنشان كرد: در دو سال اخير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز آذربايجان شرقي بهترين عملكرد را در بين استان‌ها داشته و از سوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق مورد تقدير قرار گرفته است.

چمني از برگزاري سه جلسه اين كميسيون با حضور استاندار آذربايجان شرقي به عنوان رييس كميسيون در سال 94 خبر داد و گفت: در اين جلسات 42 مصوبه داشتيم كه نزديك به اتفاق آنها اجرايي شده است.

وي افزود: در دي ماه سال 94 نيز جلسه مشترك كميسيون‌هاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان‌هاي آذربايجان شرقي، گيلان و اردبيل با محوريت موضوع سوخت و فراورده‌هاي سوختي در تبريز برگزار شد.

مديركل امنيتي و انتظامي استانداري آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: در كنار كميسيون اصلي، كارگروه‌هاي اطلاعات و عمليات به رياست فرماندهي انتظامي استان، فرهنگي و تبليغات به رياست مديركل صدا و سيماي استان، حمايت از توليد و نظارت بر شفاف‌سازي گردش كالا به رياست رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و پيشگيري از قاچاق به رياست رييس كل دادگستري استان نيز فعاليت مي‌كنند .

چمني با بيان اينكه كميسيون‌هاي شهرستاني نيز متناظر با كميسيون استاني تشكيل شده است، افزود: كميسيون‌هاي شهرستاني در سال گذشته 59 نشست با 268 مصوبه برگزار كرده‌اند كه در بين شهرستان‌ها، ملكان و چاراويماق بهترين عملكرد را داشته‌اند.

چمني همچنين از بررسي 117 پرونده در جلسات تبصره 3 ماده 50 و 20 پرونده مهم بالاي يكصد ميليون تومان در كارگروه ويژه پرونده‌هاي مهم در سال 94 خبر داد و گفت: پرونده‌هاي بالاي يك ميليارد تومان در ستاد كشوري بررسي مي‌شوند.

به گفته وي، تشكيل جلسات كارگروه‌هاي فرعي سوخت، كالاهاي سلامت‌محور، دخانيات و حقوقي و قضايي و شركت در شش جلسه كشوري و همچنين بازديدهاي ميداني از مبادي رسمي و غيررسمي ورود كالاي قاچاق به استان و بازديد از انبار سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي از ديگر اقدامات كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان در سال 94 است.

چمني افزود: يكي از اقدامات مهم اين كميسيون در اواخر سال 94، مبارزه با قاچاق ميوه بود كه باعث شد در بازار عيد، كمترين ميوه قاچاق در بازار استان توزيع شود.

دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان آذربايجان شرقي با بيان اين كه اين استان 18 شهيد و 25 جانباز در راه مبارزه با قاچاق تقديم كرده است، افزود: در سال گذشته بيش از 1.5 ميليارد ريال به خانواده‌هاي شهدا و جانبازان مبارزه با قاچاق اهدا شد.

وي همچنين در تشريح اقدامات فرهنگي كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان، گفت: كالاي قاچاق سرمنشأ بسياري از مفاسد و ركودهاي اقتصادي است، لذا براي پيشگيري از آن فرهنگ‌سازي ضروري است.

چمني افزود: براي روشن شدن قبح كالاي قاچاق براي مردم و فرهنگ‌سازي در خصوص اين كه مبارزه با قاچاق يك اصل در حمايت از توليد داخلي و اشتغال است، برنامه‌هاي فرهنگي مختلفي در سطح استان اجرا شده است.

وي گفت: توزيع كتاب‌ها و جزوه‌هاي مرتبط با قاچاق و پيامدهاي آن در بين روحانيون و ائمه جمعه استان و طرح اين موضوع در منابر و تريبون‌هاي نماز جمعه و تهيه فيلم و برنامه‌هاي متنوع توسط صدا و سيماي استان از جمله اقدامات فرهنگي در راستاي مبارزه با قاچاق بوده است.

چمني با تاكيد بر اين كه برنامه مبارزه با قاچاق بايد جامع باشد، گفت: برنامه جامع مبارزه با قاچاق كه در ستاد كشوري تصويب شده بود، در استان بومي‌سازي شد و اكنون همه دستگاه‌هاي عضو كميسيون به وظايف خود در اين راستا آگاهي دارند.

دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان آذربايجان شرقي با اشاره به برنامه‌هاي اين كميسيون براي پيشگيري از قاچاق در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس، از نصب دوربين‌هاي آنلاين در گيت‌هاي ورودي اين منطقه خبر داد و گفت: اين كار موجب تسهيل كار نيروي انتظامي و گمرك شده است.

وي با بيان اين كه فلسفه وجودي مناطق آزاد، توسعه صادرات، توليد داخلي و اشتغال است، افزود: براي بررسي بهتر و بيشتر مسايل و مشكلات منطقه آزاد ارس، جلسه آتي كميسيون مبارزه با قاچاق استان در اين منطقه برگزار مي‌شود.

چمني خاطرنشان كرد: در چند روز گذشته نيز اكيپ بلندپايه‌اي به نمايندگي از هيات دولت از مناطق آزاد ارس و ماكو بازديد كردند و ما نيز ديدگاه‌هاي استان را با آنها در ميان گذاشتيم و اميدواريم در آينده‌اي نزديك شاهد كاهش قابل توجه ميزان قاچاق در اين مناطق باشيم.

وي با تاكيد بر اين كه هزينه قاچاق بايد افزايش يابد، افزود: يكي از بهترين ابزارها براي تحقق اقتصاد مقاومتي، مبارزه با قاچاق كالا و ارز است و اميدواريم در سال جاري با تلاش‌هاي مضاعف در اين مسير، شاهد رونق توليد داخلي و اشتغال جوانان و در نهايت تحقق اقتصاد مقاومتي باشيم.

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بر اساس مصوبه مجلس شكل گرفته و نماينده ويژه رييس جمهور رياست آن را بر عهده دارد و در استان‌ها نيز كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز به رياست استانداران تشكيل مي‌شود.
 
انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.