رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز از تشكيل پرونده سلامت براي تك تك ساكنان آذربايجان شرقي تا اسفند 97 خبرداد و گفت: اقشار مختلف مردمي بايد در اين طرح مشاركت كنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صومي در نشست شوراي برنامه ريزي استان آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه سند تدبير و توسعه بخش سلامت استان از سه هسته كليدي تشكيل شده است، گفت: ارتقاي نظام خدمات و سلامت به عنوان نخستين هسته اين سند با پياده سازي نظام پزشك خانواده در تمامي روستاها و شهرهاي زير 20 خانوار حدود پنج ماه زودتر از زمان بندي و در ارديبهشت سال 94 به پايان رسيد.

وي افزود: در اوايل سال 1391 شمسي نبود پزشك در بيش از 45 درصد از مراكز بهداشتي و درماني شهري و روستايي آذربايجان شرقي نظام پزشك خانواده را زير سوال برده بود اما اين طرح در سال گذشته در بيشتر موارد به مرحله اجرا گذاشته شد.

وي گفت: استقرار پزشك خانواده در كلانشهر تبريز با زمانبندي شهريور 1397 شمسي نيز زودتر از موعد مقرر و در شهريور سال جاري به مرحله اجرا گذاشته مي شود.

وي با اشاره به ايجاد 21 مجتمع سلامت در شهر تبريز افزود: نخستين اقدام در مسير ارتقاء نظام سلامت طبق سند تدبير و توسعه آذربايجان شرقي، بهبود استاندارد خدمات پزشك خانواده در بخش دولتي است.

وي گفت: با تكيه بر منابع دولتي بهبود استاندارد ساختماني و تجهيزاتي مراكز بهداشتي و درماني مورد توجه قرار گرفت و 157 خانه بهداشتي احداث و 650 خانه بازسازي شد.

وي به پوشش 93 درصدي پزشك و صد درصدي ماما اشاره كرد و افزود: امسال با تامين زمين از سوي شهرداري تبريز تمامي مراكز بهداشتي و درماني پيش بيني شده در شهر تبريز استقرار مي يابد.

وي گفت: استقرار سامانه الكترونيك سلامت جزو تعهدهاي اين دانشگاه بوده و قدم هاي ارزشمندي در اين راستا برداشته شده است.

وي افزود: زيرساخت هاي مخابراتي اين سامانه در 35 درصد روستاها هنوز تامين نشده است تا به صورت آن لاين خدمات ارايه شود اما در 65 درصد مابقي اين سامانه مستقر شده است.

وي به ايجاد كلينيك هاي ارجاع به بيمارستان اشاره كرد و گفت: شكاف بين بهداشت و درمان يكي از نقص هاي عمده حوزه سلامت است كه با ايجاد 25 كلينيك در بيمارستان هاي استان اين شكاف تا پايان سال جاري از بين مي رود.

وي افزود: 157 خانه بهداشت هم شكل در عرض هشت ماه در سطح استان احداث شده و به افتخاري در بخش سلامت تبديل شده است.

وي به مشكل كمبود خانه هاي استقرار پزشكان در گذشته اشاره كرد و گفت: تمامي مراكز بهداشتي و درماني روستايي و شهري در زمان حاضر داراي خانه استقرار پزشك است.

وي افزود: طراحي و ايجاد مجتمع هاي سلامت به عنوان يكي از نوآوري هاي دانشگاه علوم پزشكي تبريز نيز طبق سند تدبير و توسعه استان پيگيري شده است و در زمان حاضر 20 مجتمع در تبريز و شهرهاي بالاي 50 هزار نفر ايجاد شده و 12 مجتمع ديگر تا اسفند سال جاري راه اندازي مي شود.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز به هسته كليدي دوم سند تدبير و توسعه آذربايجان شرقي در حوزه سلامت اشاره كرد و افزود: بهبود سبك زندگي در جامعه شامل راهبردهايي چون كاهش نسبي مصرف نمك، دخانيات، قند و شكر، روغن ها و افزايش نسبي مصرف لبنيات و ميوه و سبزي است.

صومي گفت: توقف ديابت و چاقي و كاهش سالانه حدود يك درصد از افسردگي با آموزش روش هاي خود مراقبتي از طريق كمپين هاي اطلاع رساني آغاز شده است.

وي به موفقيت هاي منجر به كاهش مصرف نمك در اين استان اشاره كرد و گفت: در سال گذشته 6 كمپين اطلاع رساني در اين استان تشكيل شد و اين موضوع تا سال 1400 شمسي استمرار مي يابد.

افزود: در هسته كليدي سوم از اين سند توسعه فناوري زيست پزشكي و تجاري سازي آن مورد توجه است كه در همين راستا ايجاد انستيتو بافت ترميم و آزمايشگاه جامع در زمينه توليد آنتي بادي را در دستور كار داريم.

وي گفت: بيشترين تعداد شركت هاي دانش بنيان در اين استان به ثبت رسيده و راه اندازي بانك سلولي كه جوابگوي كشورهاي همسايه نيز باشد، در حال پيگيري است.

وي با اشاره به اينكه دانشگاه علوم پزشكي تبريز توليد پوست را تا سال 1397 شمسي با 200 ميليارد ريال پيگيري مي كند، افزود: پيوند كليه در سال هاي گذشته دراين استان دو برابر شده است و پيوند اعضا نيز تا پايان شهريور سال جاري راه اندازي مي شود.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.